שמעון שבס בעצרת
שמעון שבס בעצרתצילום: תומר נויברג/TPS

שמעון שבס, שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה בתקופת כהונתו השנייה של יצחק רבין ז"ל, השווה בין התוכנית שהגה רבין בתחילת שנות ה-90 לבין המתווה של עסקת המאה של טראמפ שהוצג אמש.

"שאלתי את עצמי למה הוא נרצח. למה הסיתו נגדו. מה קרה בשנת 94-95 כשעכשיו חוגגים על תוכנית די זהה. זה מעליב שאותו אחד שהסית כעת חוגג.

אריה אלדד: תהליך אוסלו גרם נזק עצום למדינת ישראל. נקבעו באוסלו עובדות שהיו כמעט בלתי הפיכות כמו הכרה בישות פלסטינית באמצע הארץ והתוכנית הנוכחית מנסה לתקן את זה.

"אפשר להציג זאת בצורה שונה. המסקנה שלי ושל אחרים שכדי להגיע לפתרון חייבים להכיר בישות פלסטינאית אחרת נגיע למדינה דו לאומית ושליטה ב-3 מיליון פלסטינאית או אפרטהייד. זה יהיה כאוס. הפתרון שרבין הציע זה הכרה בישות פלסטינאית בעתיד. מה שקרה אתמול זו בדיוק התוכנית המדינית של ישראל. בנוגע לאוסלו היה הסכם ביניים ולפני שנרצח אמר שתהיה ישות פלסטינאית מינוס (שליטה צבאית ישראלית) יחד עם חלוקה של הארץ והבהיר שהוא כיהודי ישראלי רוצה ומוכן לוותר על חלקים מהארץ כדי שהמדינה תישאר יהודית ודמוקרטית. כל זה קרה אתמול גם בוושינגטון".

בן כספית: גם אנחנו לא הצלחנו לחלץ מרבין את המילה 'מדינה'. קלינטון היה קרוב אליו והגיעו לאותה התוצאה.

אריה אלדד: גם טראמפ יודע שמה שכתוב בתוכנית ימנע את הקמת מדינה פלסטינית.
"אז אתמול הם שיקרו לכל העולם?"

אריה אלדד: מדברים על שלום ומתכוונים למשהו אחר.

"אתמול הם התחייבו שתהיה מדינה פלסטינאית. נתנו להם במפה רבע מהנגב. נתניהו אמר שזה מזכיר לו את דוד בן גוריון והקמת המדינה. ההסכם מקרב את הפלסטינאים כעת לבן גוריון בשדה בוקר".

אריה אלדד: הווקטור והתנועה היא לחיסול הישות הפלסטינית ולכן אני מרוצה. זו הפרשנות שלי

"התוצאה היא שביבי וטראמפ דיברו רבין ויעשו בדיוק מה שתרצה שיקרה. מדינה דו לאומית עם 3 מיליון פלסטינאים שיצביעו לכנסת כי העולם לא מקבל עוד את האפרטהייד הזה".