מפת התוכנית
מפת התוכניתצילום מסך

על פי נתוני הלמ"ס הפלשתיני (PCBS), נכון לשנת 2019 ישנם בשטחי ישראל כיום כ-5 מיליון פלשתינים, 3 מיליון ביו"ש ו-2 מיליון בעזה. אולם עיון בנתונים מעלה שורה של תמיהות ועיוותים לכאורה.

1. קצב צמיחת האוכלוסייה יורד. אלא שבדו"חות ה-PCBS הקצב מאט עד השנה שבה יצא הדו"ח, ואחריה התחזית מנבאת עלייה בגידול האוכלוסייה. העלייה הזאת לא מתרחשת, מה שלא עוצר אותם מלנבא אותה ולהציג תחזיות על היום שבו יהיו יותר ערבים מיהודים בין הים לירדן - תחזיות שנדחות בכל דו"ח שיוצא.

2. ה-PCBS מספק נתונים מוחלטים על תמותה וילודה ברשות הפלשתינית. בדיקה פשוטה מגלה שהמספרים סותרים את שיעורי התמותה והילודה של ה-PCBS עצמם. הטעויות הללו אינן זניחות וחוזרות על עצמן. הן מעידות על רשלנות או על הטעיה מכוונת.

3. על פי נתוני ה-PCBS, בשנת 2006 עמדה אוכלוסיית הקטינים ברש"פ על 57 אחוזים מהאוכלוסייה. אלא שהמדינה עם הכי הרבה קטינים בעולם, ניז'ר, מכילה 56.9 אחוז קטינים - וזו מדינה עם 7.5 ילדים לאישה ממוצעת. הערכות עצמאיות עומדות על 52-44 אחוזים.

נראה כאילו הרשות הפלשתינית מנפחת את המספרים של האוכלוסייה. לא רק מטעמים פוליטיים, אלא גם מטעמים כלכליים - תוכניות רבות לסיוע לפלשתינים מבוססות על נתוני האוכלוסייה. יותר פלשתינים - יותר כסף. לכן החלטנו להטיל ספק בהערכות של ה-PCBS, ולחשב את נתוני האוכלוסייה מחדש.

כדי להתחיל בחישוב כזה צריך עוגן חיצוני, שלא קשור ל-PCBS ואפשר לסמוך עליו שהוא אמין. אנחנו השתמשנו בבחירות האחרונות שהתקיימו ברשות הפלשתינית ב-2006. נתונים אלו אמינים יותר מה-PCBS משתי סיבות. אחת, הבחירות נערכו בפיקוח חיצוני של האיחוד האירופי, שאישר שהן התנהלו בצורה תקינה. השנייה, הפת"ח והחמאס שמרו זה על זה מלנפח את מספר המצביעים כל אחד לטובתו.

בבחירות היו 1.34 מיליון בעלי זכות בחירה. כאן נשאלת השאלה מה אחוז הקטינים באוכלוסייה הפלשתינית. הרי כפי שראינו, נתוני ה-PCBS אינם הגיוניים. סקר שערך האו"ם העריך שישנם 49.5 אחוז קטינים בגדה ובעזה, ובנתון הזה השתמשנו כדי להסיק שב-2006 היו 2.7 מיליון איש, כ-1.5 מיליון בגדה וכ-1.1 מיליון בעזה.

עתה עלינו לחשב את הגידול באוכלוסייה מ-2006 ועד היום. החישוב של ה-PCBS קרוב לזה של ירדן, והם אמינים מספיק בעינינו. זאת מלבד התחזית לגבי השנים שעוד לא נדגמו, שאותן עשינו תוך הנחה של המשך המגמה הקיימת ובלי הקפיצה הבלתי סבירה שה-PCBS עושים.

על פי החישוב שערכנו, בסוף שנת 2019 האוכלוסייה הפלשתינית מנתה 3.75 מיליון איש, מהם כ-2 מיליון ביו"ש ו-1.75 מיליון בעזה. יש פער של כ-1.2 מיליון בין המספר הזה ובין הנתון הרשמי של ה-PCBS, וזה כשמסתמכים על קצב הגידול של ה-PCBS, שהוא עצמו כנראה גבוה ממה שהוא באמת.

כדי לנהל שיח פוליטי אינטליגנטי, חשוב שהעובדות יהיו ברורות לכולם. סיפוח, הפרדה או השארת המצב הקיים - ביהודה ושומרון יש כ-2 מיליון פלשתינים, עכשיו צריך לדון מה עושים.

דביר כרמון הוא כלכלן בחברת סמקאי אסטרטגיה בע"מ; עידן ארץ הוא כלכלן בפורום קהלת