ניסיון להשחיר את דמותו בעיני העם הרוסי. ליאוניד וולקוב
ניסיון להשחיר את דמותו בעיני העם הרוסי. ליאוניד וולקובצילום: Maxim Shemetov, רויטרס

בימים שבהם היחסים בין ירושלים למוסקבה מלבלבים, ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין עורך בתדירות גבוהה פגישות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אפשר היה לחשוב שאהבת ישראל תפסה את מקומה של האנטישמיות המסורתית במעצמה הגדולה. שבוע וחצי אחרי שפוטין נמנה על מנהיגי העולם שהגיעו לירושלים כדי לקרוא "די לאנטישמיות", במוסקבה מאשים משרד הפנים את אחד ממתנגדי המשטר הבכירים בהיותו "יהודי הלכתי", כחלק מרשימת חשדות פליליים נגדו.

"בן למשפחה יהודית על פי ההלכה" – כך נכתב במסמך רשמי של משרד הפנים הרוסי, שצורף לתיק הפלילי שנפתח נגד אחד מבכירי אנשי האופוזיציה הרוסית, ליאוניד וולקוב. זהו מסמך שהפיק משרד הפנים לצורך החקירה, במטרה להוסיף נתונים שעשויים להיות רלוונטיים לאישומים נגד וולקוב. למעשה נחשב וולקוב לאופוזיציונר מספר 2 ברוסיה אחרי אלכסיי נבלני.

על פניו זו נראית הערה לא מאוד חשובה כחלק מתיק האשמות וחשדות פליליים, אבל מביני עניין במשפט הרוסי, אשר בקיאים גם בהלך הרוח של השלטון, אומרים כי מדובר באופן חד משמעי בצעד אנטישמי שנועד להשחיר דמות ציבורית ולפגוע בה באמצעות הבלטת ייחוסה המשפחתי.

עורך הדין מרדכי ציבין, שעוסק בין היתר במשפט ופשיעה בינלאומיים ובתיקי אסירים בפדרציה הרוסית, הופתע גם הוא לגלות את השורשים היהודיים של החשוד כחלק מהמסמך המשפטי נגדו. "מעודי לא נתקלתי במסמך משפטי, פלילי או רשמי שצורף לתיק והוגש לבית משפט, שבו צוינה דת הנאשם ובטח שלא לפי ההלכה. העובדה כי מצוינת השורה בתיק האמור מוזרה ותמוהה ביותר".

ציבין ייצג בבתי המשפט ברוסיה יהודים רבים, בהם גם דתיים, חרדים ואף רבנים. לדבריו התיק האמור נראה שנכתב לא מאהבה יתרה. "מביטויים כאלה שמופיעים במסמך נודף ריח קשה של אנטישמיות, וגם אם לא אנטישמיות של ממש – הם בטח לא מעלים משמעות חיובית. אני מוכרח להודות שאני מופתע על רקע העובדה כי האנטישמיות ברוסיה בתקופה זו כבר לא על סדר היום, וממש לא פוליטיקלי קורקט".

האנטישמיות נמצאת כרגע אולי מתחת לשולחן, אבל ייתכן שברוסיה מנצלים את העובדה שבשנים האחרונות חלה עלייה של שמונה אחוזים באימוץ דעות אנטישמיות בקרב האוכלוסייה, וכנראה משתמשים בכך כדי לצבוע את מתנגדי הממשל באופן שלילי גם בעיני הציבור.

שנאה עם שורשים

ליאוניד וולקוב, כאמור, הוא ממבקריו הבולטים של שלטון פוטין ברוסיה. הוא אחד מהגורמים בכירים בקרן ללוחמה בשחיתות שהקים ברוסיה אלכסיי נבלני. בקרן, שאותה השניים מפעילים, עוסקים בחשיפת שחיתויות באמצעות תחקירים וכתבות וידאו נגד אוליגרכים ואנשי עסקים וכמובן נגד אנשי שלטון בממשלו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

ערוצי תקשורת מרכזיים ברוסיה אינם עוסקים בשחיתות הציבורית ובביקורת ההנהגה, שכן הם כפופים לשלטון. לכן שחיתויות מפורסמות על ידי גופים פרטיים, כמו הקרן בראשות נבלני. זוהי למעשה עמותה שנתמכת מכספי ציבור ומעת לעת נפתחים נגדה הליכים משפטיים. פרשנים רוסיים רבים סבורים כי מדובר בצעדי השתקה בניסיון למנוע מהציבור לדעת על מחדלים ועוולות שעושה הממשל.

בשבועות האחרונים ערכה המשטרה הרוסית פשיטה על משרדי התנועה והביאה למעצרם של גורמים הפועלים במסגרתה, בהם כאמור וולקוב. וולקוב צפוי ככל הנראה לעמוד לדין על עבירות של הלבנת הון. במסמכים שיוצגו לבית המשפט מופיע מצבו הכלכלי, בתים שברשות רעייתו ופרטים הרלוונטיים לנושאי החקירה, אך כאמור גם העובדה כי מדובר בבן ל"משפחה יהודית על פי ההלכה".

מבדיקה שערכנו עם גורמים משפטיים ברוסיה – מוצאו הלאומי או הדתי של נאשם או נחקר ברוסיה כלל לא מצוינים במסמכים משפטיים, וכל מי שפנינו אליו בנושא אמר כי מדובר בסוגיה תמוהה. בין היתר נועצנו עם צבי מגן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ולשעבר שגריר ישראל ברוסיה.

מגן אמר כי "זהו ניסיון להשחיר את וולקוב. אני סבור שהמידע הזה שצורף למסמכים הפליליים יכול להשפיע על הלכי הרוח ולשמש נגדו לפחות מבחינת נראות. יש פה אמירה שבעצם הוא לא סתם פושע שפוגע ברוסיה, אלא הוא גם יהודי. הצירוף של הנתון "לפי ההלכה" מוזר מאוד בפני עצמו – הם רוצים לומר שהוא לא רק בעל שורשים יהודיים אלא שאין כאן דם רוסי, הוא למעשה דמות חיצונית. זהו צבע של גזענות. לא אומרים בריש גלי "הוא אדם זר" אלא עושים זאת ברמז. זה מצוין בשורה בתוך מסמך, כאילו של מידע חיוני, אבל ברור לי שעולה מכאן ריח גזעני. זו בעיניי אנטישמיות לכל דבר ברוסיה. רוצים לצייר אותו כאדם חיצוני לעם הרוסי ולהאפיל על דמותו".

את מסמך ההאשמות ניסח משרד הפנים הרוסי הממונה גם על פעילות המשטרה במדינה. אזרח רוסי נוסף סיפר לנו שבמוסקבה הכינוי "יהודי" הוא אף פעם לא ביטוי חיובי. "כשאומרים את זה לאדם זה תמיד בהקשרים שליליים. אין פה חיבה למישהו שמתויג ככזה. זה לא סיני, יווני או אוזבקי. יש פה היסטוריה ארוכה עם המונח הזה כלפי אנשים ולא לטובה".

משפטנים יהודים רוסים שמדברים עברית סירבו לשוחח איתנו. הם הסבירו כי מאדמת רוסיה אינם יכולים לשוחח בטלפון ולהביע ביקורת על צעדים שננקטים נגד מתנגדי המשטר. משפטן שהיה מחוץ לרוסיה הסכים לשוחח איתנו, אך לא לחשוף את שמו. בשיחה עם 'בשבע' אמר: "אם משרד הפנים מעלה דבר כזה נגד אדם שהממשל שם על הכוונת - אני בהחלט חושב שיכולה להיות לזה גם השפעה על המשפט. המונח הזה צועק מהמסמך. דבר כזה בתיק של אדם שגם ככה לא מאוד אוהבים, יהדותו בטח לא מעוררת סימפתיה. זה תיק שבאופי שלו הוא מכור, הכול בו ידוע מראש ואני מאמין שקיים תיאום מלא בין הרשויות ברוסיה".

משפט תפור מראש

הפרשייה המטרידה הזאת באה דווקא בתקופה שבה המלחמה באנטישמיות בכל העולם עלתה מדרגה. בשנה האחרונה שליח האו"ם לענייני חופש דת, ד"ר מוחמד שאהיד, אימץ את ההגדרה של הברית הבינלאומית, לפיה אנטישמיות היא בין היתר "האשמות שקריות, דמוניות או סטריאוטיפיות נגד היהודים כולם או לגבי כוחם של היהודים כקולקטיב, כגון המיתוסים בדבר מזימה יהודית גלובלית או על כך שיהודים שולטים בתקשורת, בכלכלה, בממשלה או במוסדות חברתיים אחרים". מהגדרה זו עולה כי הצעד שנקטו ברוסיה נחשב אנטישמי גם במושגים בינלאומיים.

הסערה התרחקה מעיני התקשורת הרוסית, שם לא נהוג לבקר מהלכים של משרדים ממשלתיים, אבל בקרב ארגוני האופוזיציה הרוחות סערו. עורך הדין ויצ'יסלב גימדי, אשר מייצג אופוזיציונרים רבים ומשמש כיועץ המשפטי לתנועה ללוחמה בשחיתות, כתב בחשבון הטוויטר שלו "החקירה פשוטה מאוד. בית המשפט ישאל את התובע 'מה הראיות שלך?'. הוא יענה 'מדובר ביהודי לפי ההלכה' והתשובה המיידית תהיה 'אשם'. התיק הפלילי הזה צריך להתחבר לכתבים אנטישמיים מובהקים", כך גימדי.

ד"ר קיריל פפרמן, מרצה להיסטוריה באוניברסיטת אריאל העוסק בנושאי אנטישמיות ושואה, מסביר כי "היהדות של וולקוב עלתה על הפרק כמה פעמים. לרוב, ליהודים ברוסיה יש שמות שמיד המוצא היהודי ברור מהם, אולם אצל וולקוב גם השם וגם שם המשפחה לא נשמעים יהודיים לכן צריך להדגיש את זה. הוא נמצא הרבה זמן על הכוונת של הממשלה ברוסיה, וככל שהפעילות שלו קרובה יותר למוסקבה העין הבוחנת והכול-יכולה של רוסיה מתמקדת בו יותר.

"יש הרבה יהודים שפועלים בצורה בולטת בתנועה הליברלית ברוסיה, כמו שיהודים ברחבי העולם נמצאים בין מנהיגי הפעילויות הציבוריות ברוח ליברלית. ברוסיה התנועות הללו הן אויבי המשטר, ולכן המונח 'יהודי' לא יעשה לו טוב, הוא הופך את הקשר בינו ובין התנועות האלה לבולט יותר. אני לא חושב שהכינוי 'יהודי' יוסיף לו שנים בכלא, אבל הוא בטח לא יעשה לו טוב. הרצון כאן הוא אולי לומר לציבור 'הנה עוד יהודי משתף פעולה עם ארגונים שפועלים נגדנו'".

פנינו לשגרירות רוסיה בישראל כדי לקבל התייחסות רשמית, שם אמרו לנו: "השגרירות לא מגיבה על הפרסומים האלה".