מפגינים שנעצרו תובעים את המשטרה: "פגיעה בחופש הביטוי"

שישה פעילי ימין שנעצרו באלימות בזמן שביקשו למחות נגד מצעד הגאווה בעיר ירושלים בקיץ האחרון תובעים את המשטרה בגין המעצר והפגיעה החריפה בחופש הביטוי והמחאה שלהם, ודורשים פיצוי בסך 76,000 ש"ח.

בתביעה נטען כי מאז הרצח של שירה בנקי ז"ל, אשר נגרם בין היתר בשל רשלנות של משטרת ישראל, שומרת המשטרה בצורה גורפת על זכויות של צד אחד של החברה בישראל.

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו אשר מייצג את התובעים תקף בחומרה את התנהלות משטרת ישראל באירוע. לדבריו המשטרה פועלת כחברת אבטחה של חברי קהילת הלהט"ב, ובתוך כך מרסנת באלימות ובאמצעים לא חוקיים את המחאה הלגיטימית של הציבור הדתי והשמרני בחברה.

לדבריו, במקרה זה עצרה המשטרה בברוטליות ובאלימות שישה מפגינים, שלפי המתואר בתביעה "כל חטאם התבטא בכך שעמדו מחוץ למחסומם של מתחם המצעד הסגור, וקראו קריאות מחאה בגנות המצעד". בעבור כך הושכבו המפגינים לרצפה באלימות, הוכו, נאזקו ונעצרו שלא כדין לשעות ארוכות.

עוד נטען בתביעה כי התנהלות המשטרה נובעת מטעויות העבר "משטרת ישראל מבקשת לרפא חטא בפשע, את החטא שבאי מניעת הרצח של שירה בנקי במניעה גורפת של כל ביטוי מחאה נגד מצעד הגאווה, שפוגע בשורש ערכי היסוד של הציבור האמוני בישראל שמהווה את רוב האוכלוסייה היהודית בעיר ירושלים".

אי לכך תובע כל אחד מהשישה את המשטרה בסכום של 12,666 ש"ח, המצטרף יחדיו לסכום פיצויים של 76,000 ש"ח.

עורך הדין המייצג את התובעים מסר "התביעה מוגשת ע"י מספר נערים שכל חטאם היה שעמדו מחוץ למתחם הסגור של מצעד הגאווה ומימשו את זכותם לחופש הביטוי, חופש המצפון וחופש המחאה, צעקו קריאות נגד מצעד הגאווה ומה שהוא מייצג. מצעד הגאווה ברחובה של עיר בירושלים, זה מצעד שמבחינת אותם נערים וציבורים רחבים במדינת ישראל פורץ את הגדרות, מוציא החוצה דברים שבהסתר ונותן לגיטימיות לדברים שמנוגדים לשורש עולם הערכים של ציבורים גדולים בישראל".

"אבל במדינת ישראל 2020 אסור למחות, אפילו לא בדיבור, כנגד המצעד הזה, ותגובתה החריפה והאלימה של המשטרה לא אחרה לבוא. אנו אומרים למשטרה כי האלימות הקשה ומעצר השווא נגד הנערים הללו הם לא חוקיים, אפילו שהם מוחים נגד מצעד הגאווה. צריך להחזיר את הזכות לביטוי של ערכים יהודיים ברחוב הישראלי לסדר היום, ולתת לה את מלוא הלגיטימיות", הוסיף.

ממשטרת ישראל נמסר: ''כתב התביעה התקבל במשטרה ואנו נשיב לו בבימ״ש באמצעות הפרקליטות כמקובל. נציין כי בחומר הראיות המצוי ברשותנו עולה כי המשטרה נדרשה למתן מענה מיידי להפרת הסדר על ידי התובעים, אשר כללה קריאות שונות לעבר משתתפי המצעד, לרבות קריאות "מוות להומואים", תוך שאלו התקרבו לעמדת הבידוק שבה שהו באותה עת רבים ממשתתפי המצעד.

''משסירבו התובעים לחדול ממעשיהם, מימשה משטרת ישראל את אחריותה בנסיבות האמורות, בהתאם לסמכויותיה על פי כל דין. משטרת ישראל תמשיך לפעול ככל שתידרש לשמירה על הסדר הציבורי בכל עת ובכל מקום, תוך שהיא מאפשרת קיומן של חופש המחאה והביטוי לכל אדם''.