מכינת איתן

למרות שמגיל צעיר מאוד, יצחק קבלן בן 20 מבני ברק ידע שהוא רוצה להתגייס לצבא, לא באמת היה לו מושג איך הוא יעשה את זה. כמי שגדל והתחנך כל חייו במוסדות חרדים, לפעמים החלום היה נראה כל כך לא ריאלי שהוא אפילו ניסה להדחיק אותו.

אבל זה לא עזר לו, כי חלומות שמבעבעים בבטן - פשוט חייבים להגשים.

היום, כשהוא לומד כבר חצי שנה במכינה הקד"צ איתן במעלה אדומים, ומתכנן להישאר לשנה ב', חלומו ללבוש מדי זית קרוב מתמיד.

"גדלתי בבני ברק במוסדות חרדים של הרב מאזוז", הוא מספר, "למדתי בגילאי התיכון בישיבה קטנה 'יצחק ירנן' במושב ברכיה ולאחר מכן למדתי בישיבת ראשית חכמה בירושלים- ישיבה שנקראת בעולם התורה החרדי- ישיבה גדולה. סה"כ למדתי חמש שנים בישיבות טובות וגם היה לי טוב בלימוד, חשוב לציין. אלא שחלום ילדות עמוק ופנימי, לא עזב אותי. מאוד רציתי להתגייס. כבר מגיל מאוד צעיר הערצתי חיילים וראיתי בכך זכות גדולה לשרת ולהתנדב. בהתחלה זה משך אותי ממקום תמים של גבורה, ולאט לאט עם השנים גם פיתחתי סביב הענין אידיאולוגיה אמיתית והדבר כבר הפך אצלי לערך עליון"

איך הצלחת 'לחצות את הקווים'?

זה באמת היה תהליך ארוך של בירור וקבלת החלטות. בשנה השנייה של הישיבה הגדולה ביטלתי את מעמדי כבן ישיבה בחנוכה. זה היה לפני שנה בדיוק. הייתי צריך להתגייס כפועל יוצא ואז קבלתי איזושהי סטירה לפנים כי הבנתי שאני לא ממש מוכן לדבר הזה. גם לא שיתפתי את הוריי עד לאותו רגע וגם הבנתי שיהיה לי קצת קשה לנחות לצבא מהמקום שהייתי בו בחיים.

אני זוכר איך נסעתי להשבעה של חבר שכבר עשה את הצעד לפניי והתגייס. הטקס היה בחוות השומר ובדרך חזור ישבתי באוטובוס ליד חיל בודד מאוסטרליה. התחלנו לדבר קצת והוא הציע לי ליצור קשר עם המרכז לחיילים בודדים ע"ש מייקל לוין. לא היה לי מושג מאיפה מתחילים ומה אני אמור לעשות. במקביל כל הרבנים שלי מהעולם החרדי ניסו להניא אותי מהמהלך, חיזרו אחריי והתחננו בפניי שאחזור ללמוד. אמרו שאני אהיה גדול הדור אם אשאר בישיבה וכמה חבל עליי.

"המפגש עם המרכז לחיילים בודדים מאוד עזר לי וכיוון אותי. ציקי עוד מהמרכז אמר לי- 'אתה בא איתי עכשיו למכינת איתן במעלה אדומים. זה תפור עליך'. בהתחלה כל התהליך הזה היה נראה לי כמו בזבוז זמן. לא הבנתי את הערך של זה, לא הכרתי את עולם המכינות וגם הרגשתי שלמדתי כל השנים האלו כבר, ועכשיו אני רוצה פשוט להתגייס.

אבל כשהגעתי למכינת איתן, פשוט התאהבתי במה שראיתי. כל דבר הוא בעל ערך מוסף. כל שיעור שלומדים הוא ברצינות ובצורה מקצועית. בין אם מדובר במד"סים- שמתקיימים בצורה המקצועית ביותר ובין אם מדובר בשיעורי ערבית, או ציונות, או הסטוריה או תנ"ך, התרשמתי מכל דבר".

איך הוריך קיבלו את הענין?

הוריי לא הופתעו מכל המהלך ואני מודה להם על ההכלה כלפיי. אני גר בבית והם מקבלים אותי. יחד עם זאת מאוד קשה להם כיוון שיש שמונה אחים מתחתיי, אני השני מבין עשרה. ויש לכך השלכות.

איפה אתה נמצא היום?

ב"ה אני בכושר מצוין, אחרי שהגעתי עם רמה גופנית ירודה ביותר. אני מחכה לגיבוש לסיירות בע"ה. המכינה שינתה בי הכל! מכושר ועד ידיעת הארץ, היכרות עם ההיסטוריה של עמ"י, ציונות ודמוקרטיה, ידע עולם, חיזוק מנטלי, העצמה אישית. ערך החברות והרעות. פתיחות מחשבתית. אני מתכנן לחתום שנה ב' כיוון שאני כל כך נהנה כאן ומרוויח בכל יום.

אמיר כהן העומד בראש המכינה אמר, "ברוך השם מכינת איתן צמחה והגיעה לממדים אדירים ומצליחה לגעת בכל כך הרבה לבבות ואנשים מכל הסוגים. הגענו להישגים יפים עד היום וכעת אנו פונים לכולם ומבקשים בוא והיו שותפים בדבר האדיר הזה שמתחולל כאן".

הרב אלי קפלן העומד בראש מוסדות בית מורשת אמר, "מכינת איתן היא בנוף המכינות הקדם צבאיות, היא פונה לכל מי שרוצה להעמיק ולהתחבר למורשת של עם ישראל, לארצו ולעמו, יחד עם פיתוח יכולת של מנהיגות, כושר ומידות טובות, ללא כל שיוך מגזרי. מי שרוצה לבנות עצמו ולגלות את כוחותיו הפנימיים - את נקודת האיתן הפנימית שלו כדי לשרת בצבא בצורה משמעותית ולבנות את עצמו להמשך חייו- ימצא את מקומו במכינת איתן. עזרו לנו כדי שנוכל להמשיך ולפתח את המכינה הייחודית שלנו".