ח"כ אורנה ברביבאי
ח"כ אורנה ברביבאיצילום: קובי ריכטר/TPS

ההתפתחות הדרמטית של הרחבת התקופה המתוחקרת על ידי צה''ל השבוע לשנת 2011, מעמידה בצל את חברת ועדת החוץ והבטחון ח"כ אורנה ברביבאי (כחול לבן) ששימשה כראשת אכ"א בתקופה הרלוונטית ועל פי עדויות ידעה מהזיופים בזמן אמת.

ברביבאי שירתה בתפקיד בין יוני 2011 לספטמבר 2014, ודיווחה לכנסת בשנים אלו על מספר מתגייסים עולה.

בראיון שהעניקה אז בעת שירותה לתכנית 'פגוש את העיתונות' (24/8/13) הכריזה ברביבאי "אנו מתכוונים להכפיל את כמות החרדים בצבא ב4 השנים הקרובות", כאשר מספר החרדים בדיווחים עד 2018 עלה בהתמדה, אך בפועל דרך במקום ללא כל שינוי מ-2011.

כאמור, צה''ל הודיע השבוע כי צוות הבדיקה בראשות האלוף במילואים נומה יבדוק "בדיקה עמוקה ומשמעותית" גם שנים אלו בהן כיהנה חברת הכנסת בתפקיד ראשת אכ"א, וזאת עקב עדות קצין על שירבוב חיילים שכלל אינם חרדים ואף אינם יהודים בדיווחים של ברביבאי, ובעוד המספר האמיתי היה נמוך בהרבה.

אלא שברביבאי דחתה בחריפות את העדות שאומצה השבוע על ידי צה''ל. עמדת הצבא העדכנית סותרת גם את דבריו של ראש אכ"א הנוכחי אלוף מוטי אלמוז - אל מול ברביבאי בוועדת החוץ והבטחון, אשר יושבת כמבקרת הצבא תוך ניגוד עניינים, לכאורה.

לאור הסתירה בין עמדת צה''ל לבין גרסת חברת הכנסת, פנו היום (ה') בארגון תורת לחימה לח"כ ברביבאי בדרישה להוכיח את טענותיה.

"כקצינה בכירה בדימוס לודאי הינך יודעת כי בדיקת אמינות הינה הליך מקובל בצה''ל ומתבצע באופן עיתי על ידי הצבא לקצינים בכירים מדרגת אל"מ ומעלה.

כמי שנבדקה אמינותה על ידי הצבא בעת שירותה הצבאי, לוודאי תראי לנכון לבוא לקראת עמדת הצבא, הגורסת כי תקופתך כראשת אכ"א הנושאת באחריות נמצאת במוקד התחקיר. אנו מאמינים כי כקצינה במילואים חשוב לך לחזק את אמון הציבור בצה''ל ומשרתיו ולמנוע ביוזמתך לזות שפתיים מיותרת, כפי שעשה לא מזמן חברך לסיעה וראש אכ"א בדימוס חבר הכנסת והאלוף במילואים אלעזר שטרן, כאשר ניגש ביוזמתו לבדיקת פוליגרף לאחר דבריו בכנסת ביחס לח"כ מירי רגב על שירותה הצבאי. עלייך לכבד את הרמטכ"ל כוכבי ולאפשר לוועדה של צה''ל לעשות את מלאכתה, חרף העובדה שהבדיקה נוגעת לתקופת שירותך, ולקבל כל תוצאה".

"כארגון ששם לו למטרה לחזק את המוטיבציה של הנוער ללכת אחרי מפקדי הצבא ולחזק את אמון הציבור בראשי מערכת הביטחון, אנו קוראים לך להציג לציבור ראיות ולאשש את עמדתך כי המספרים עליהם דיווחת כראשת אכ"א בתקופתך הינם מדויקים".

מלשכתב של ח"כ ברביבאי נמסר: ״ח״כ ברביבאי סיימה תפקידה כראש אכ״א בשנת 2014 ונראה שהאמירות האנונימיות המופיעות כעת הן חלק מקמפיין פוליטי. הטענות העולות לגביה הן שקר גס. ברביבאי קוראת לצה״ל להציג את כל הנתונים בשקיפות מלאה ולפרסם בהקדם את המסקנות על ידי ועדת האלוף נומה שמונה לבדוק הנושא״.