'עסקה טובה - לכל הצדדים'

תא''ל במיל' צביקה פוגל, לשעבר ראש מטה פיקוד דרום, מרוצה מתוכנית המאה, אבל מסמן את הקיצוניות הפלסטינית כבעיה המרכזית שתימנע את יישום מתווה השלום של הנשיא טראמפ.

"אני מלווה בתחושה של גאווה מהולה בחששות", אמר פוגל לערוץ 7. ''גאווה על כך שסוף סוף מונחת על השולחן עסקה טובה לכל הצדדים. לישראלים מובטח ביטחון ופיתוח ההתיישבות. לפלסטינים מובטח שגשוג ועתיד טוב יותר.

"הכי חשוב – שני הצדדים לא נדרשים לפנות תושבים או לעקור יישובים. החשש הוא שתמיד יימצאו אנשים, בעיקר בצד הפלסטיני, שייקחו את זה לקיצוניות שעלולה להוביל שוב למלחמה".

לדבריו, יש להחיל ריבונות על פי המתווה האמריקני, אך לעשות זאת מתוך אחריות. "החלת הריבונות היא צעד חשוב וקריטי – כי את הגבולות לא מסמנים רק בגדרות ושדות מוקשים אלא בהתיישבות ובאדמה מעובדת. החלת הריבונות מסמלת את סיום תקופת המשוואה של שטחים תמורת שקט. אם נעשה אותה נכון, מדורג ובשליטה – היא יכולה למנוע התלקחות. אני לא משלה את עצמי. מספיק פלסטיני אחד עם נשק לא נכון במקום הלא נכון ואנחנו שוב במציאות בוערת".

"הכרזה על ריבונות שתהיה מלווה מיד בתחילת פעילות בשטח של בנייה וחקלאות עלולה להגדיל את החיכוך. לכן רצוי לתת קודם כל מענה בהיערכות ביטחונית והומניטרית ורק אחר כך להחיל ריבונות הלכה למעשה. אנחנו חייבים למנוע קיצוניות ולשלוט בגובה הלהבות", מוסיף פוגל.

לטענתו, ההנהגה הפלסטינית היא זו שצריכה לשנות את הלך הרוח ולהוביל לשיח עם ישראל. "מנהיגות פרגמטית, שמבינה את עוצמתה של העסקה, שמאפשרת לפלסטינים בפעם הראשונה ואולי היחידה לזכות בהכרה, רק היא תוכל להביא לדו קיום. אם המנהיגים המיועדים ישכילו להבין שיש להם הזדמנות לבנות עתיד במקום לחפור מנהרות תהיה להם תקווה".

פוגל נשאל גם האם כניסתו של שר הביטחון נפתלי בנט הביאה לשינוי מהותי בגישה הביטחונית של צה''ל, והשיב כי "קשה באמת לעמוד על ההשפעה של נפתלי בנט על עתיד הצבא. מהפעולות שננקטו עד היום כתגובה לאירועי גדר וממה שידוע לנו עד עכשיו על התוכנית הרב שנתית 'תנופה', אני לצערי לא רואה מנהיגות שמוכנה לקחת אחריות ולהוביל לניצחון. אני עדיין רואה כאן יותר מדי טכנולוגיה והייטק ופחות מדי אומץ וחתירה למגע", הוא מסכם.