סאיב עריקאת
סאיב עריקאתצילום: Amir Levy/Flash90

הבכיר הפלסטיני סאיב עריקאת תוקף בחריפות את יועצו הבכיר של נשיא ארה"ב טראמפ, ג'ארד קושנר, על רקע פרסום תוכנית המאה.

"הוא כה בור ומתנשא, שהוא אפילו לא מבין שהמו"מ אינו בינו לבין נתניהו. אומנות העסקה האמיתית היא להשיב את הפלסטינים והישראלים לשולחן הדיונים", אמר עריקאת לגלי צה''ל.

עריקאת הבטיח ''נביא את עסקת המאה להצבעה בעצרת הכללית של האום. רק שתי מדינות יצביעו בעד - ישראל וארה"ב''.

עריקאת תקף את תוכנית המאה ואמר במסר לקושנר "הכישלון הוא בשל אנשים כמוך, שרוצים להכתיב, וחשבו שהם יצליחו ליישם את האפרטהייד של נתניהו על העם הפלסטיני לנצח. סיום הכיבוש, שתי מדינות בגבול 1967. כל דבר אחר, הוא כישלון".

אתמול אמר שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, כי תוכנית המאה שנחשפה בשבוע שעבר תשמור על הדמוקרטיה הישראלית ותעניק לפלסטינים אפשרות לפרוח.

"התוכנית תשמור על ריבונות ישראל ביהודה ושומרון ותיצור הזדמנות לפלסטינים לחיות בשלום ובכבוד ושגשוג", אמר פרידמן בראיון לרשת השידור הנוצרית בארה"ב (CBN).

פרידמן אמר כי הוא אינו מופתע מכך שההנהגה הפלסטינית דחתה את התוכנית על הסף אך הוסיף כי הוא מאמין שיש תקווה בקרב הפלסטינים עצמם.

"האנשים בשטחים סובלים. התוכנית נועדה, אם לא להחזיר או להשיג את אמון ההנהגה, אז לפחות להשיג את האמון של העם הפלסטיני. ההנהגה הפלסטינית נכשלה במשך דורות", אמר השגריר.

על אף העובדה שהתוכנית כוללת את פיתרון שתי המדינות, פרידמן הבהיר כי מדינה פלסטינית תוקם לאחר שהפלסטינים יעמדו במספר תנאים, בהם פירוק ארגונים כמו חמאס והג'יהאד האיסלאמי מנשקם והפסקת תשלום המשכורות למחבלים.

"יש מסלול למדינה פלסטינית, אך הפלסטינים הם אלה שנושאים באחריות לכך שהדבר יתממש", אמר פרידמן, שהדגיש כי התוכנית עצמה היא תוכנית רצינית, שמשרטטת גבולות ממשיים למדינה פלסטינית.

השגריר ציין גם כי התוכנית של ממשל טראמפ מכירה בסמכות של ישראל על שטחי יהודה ושומרון.

"התוכנית קובעת שארצות הברית תכיר בריבונות הישראלית על כל היישובים היהודיים, כל ההתנחלויות ביהודה ושומרון, כך שיהיו חלק מישראל. איש לא יצטרך לפנות את ביתו", הדגיש.

לשאלה מדוע ממשל טראמפ מרגיש כי חשוב לוודא שישראל תהיה בעלת סמכות ושליטה סופית על יהודה ושומרון, ענה פרידמן: "האזור הזה נמצא בחלק מאוד נפיץ של העולם והדבר האחרון שהעולם צריך, הדבר האחרון שהאזור צריך, הוא מדינה פלסטינית כושלת שעליה נראה את דאעש, אל-קאעידה או חיזבאללה או מישהו אחר".

"ולכן העובדה שישראל שומרת על שליטתה הצבאית מהנהר לים התיכון מעניקה לי קצת נחמה מבחינה פוליטית וביטחונית, אך גם מבחינה דתית, שאין נסיגה של המדינה היהודית משטח מקראי", הוסיף.