עוזב. אלי שבירו
עוזב. אלי שבירוצילום: אייל מס

אלי שבירו, ראש עיריית אריאל, עוזב את מועצת יש"ע בעקבות חילוקי הדעות סביב תכנית טראמפ. שוחחנו אתו על הנסיבות שהובילו אותו להחלטה.

"אני חבר במועצת יש"ע וחשבתי שההחלטות במועצת יש"ע מתקבלות ביחד. מאחר וההחלטות לא מתקבלות יחד החלטתי שאני פורש מהמועצה", אומר שבירו וקובע כי "יש פער בין ההחלטות שמתקבלות בכינוס ראשי הרשויות כמו כינוס שהיה באחרונה, ישיבה שלא השתתפתי אבל הייתי ער למה שקרה שם, אבל יצאה עמדה של ראשי הרשויות שהשתתפו בה, אבל ביום ראשון הוצגה עמדה שהיא שונה. מאחר והעמדה השונה הזו שונה לחלוטין מתפיסת העולם שאני מאמין בה החלטתי שנכון יותר יהיה לפרוש ממועצת יש"ע ולהביע את דעתי בצורה חופשית".

"מועצת יש״ע מתנגדת למרות שהרבה ראשי רשויות חושבים כמוני ואני מקווה שהם יצאו ויביעו את עמדתם בצורה גלויה. אני חושב שתכנית המאה היא הטובה ביורת שהוצעה למדינת ישראל וזה בהובלת נתניהו. בפעם הראשונה בהיסטוריה ארה"ב מכירה בישובי יהודה ושומרון לא ממניעים ביטחוניים אלא מעצם היותנו העם היהודי בארץ ישראל.

״זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שמכירים בירושלים המאוחדת כבירת ישראל, פעם ראשונה בהיסטוריה שמדברים על תפילה לכל הדתות בהר הבית, פעם ראשונה מדברים על כך שגם אם תקום מדינה פלשתינית ישראל תוכל לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה גם בשטחי הרשות הפלשתינית, וכמובן הכרה בריבונות בבקעה ובישובים ביהודה ושומרון שזה אחד הדברים הגדולים ביותר בתכנית הזו", מונה שבירו את יתרונותיה של התכנית וקובע כי כאשר מועצת יש"ע מתנגדת לתכנית הזו גם במחיר הויתור על הריבונות הוא אינו כיכול להיות שותף לה.

כשנשאל אם לא ניתן להגדיר את עמדת מועצת יש"ע כמורכבת מתמיכה בחלק מהתכנית והתנגדות לחלקה האחר, הוא מציע להקשיב לדבריו של יו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחיאני, ולהבין שהעמדה היא שאם מדובר בחבילה כוללת הרי שיש לוותר על הכול, על החיוב ועל השלילה.

"אם בן גוריון היה שואל את ראשי מועצת יש"ע אם להסכים לתכנית החלוקה הם היו אומרים לא והיינו ללא מדינה. כל ראשי הממשלות דיברו על מדינה פלשתינית, כולל שרון ונתניהו, ולכן זו לא הפתעה", אומר שבירו ומוסיף: "בתכנית הזו יש הרבה מאוד מגבלות עד שמגיעים למדינה פלשתינית. בארבע שנים הם צריכים להילחם בטרור, להכיר בישראל, לשנות את תכנית החינוך שלהם כך שהיא לא תסית לטרור, הם צריכים להפסיק לשלם לאסירים הביטחוניים ועוד. אני אומר בוא נקבל את התכנית ונראה איך מיישמים אותה בשלבים. קודם נחיל את הריבונות ולאט לאט נוכל להתקדם. אולי מי שיסכל את התכנית יהיו הפלשתינים".

שבירו אינו מקבל את הטענה לפיה השינוי הגדול בעמדת נתניהו חל לאחר שבנאום בר אילן נאמרו הדברים בעקבות לחץ אדיר של אובמה ואילו כאן הדברים נאמרים מרצון. לטעמו לא ניתן לקבוע שזה היה המניע שהוביל את נתניהו להכרזה. "אני נותן יותר קרדיט לנתניהו. מה שקרה הוא שהפלשתינאים לא הרימו את הכפפה כמו שהם עשו כבר בעבר".

עוד שאלנו את שבירו אם אינו חושש מתרחיש שאינו רחוק מהמציאות ובו לאחר שמועצת יש"ע תקבל אתץ תכנית טראמפ תקום ממשלת שמאל בישראל וטראמפ יוחלף בנציג המפלגה הדמוקרטית, ובמציאות שכזו תקדם ממשלת גנץ את הקמת המדינה הפלשתינית בתמיכה אמריקאית כאשר למהלך התקבלה גם גושפנקה של ראשי המתיישבים.

"אם תקום ממשלת שמאל ואם יתחלף הממשל בארה"ב, האם ההתנגדות של מועצת יש"ע היום תשנה את התמונה? לא, ולכן האמירה הזו לא רלוונטית והיא לא משנה את המצב. הרי אם תהיה ממשלת שמאל תהיה מדינה פלשתינית וספק גדול אם יחילו ריבונות על הישובים. היום יש לנו אינטרס מאוד מובהק להחלת ריבונות מהר ככל הניתן, אז בוא נשיג את מה שיש ואת מה שיש על העץ נשאיר על העץ".

האם עמדתו זו של שבירו אינה יכולה לשבת בכפיפה אחת עם שאר ראשי ההתיישבות במועצת יש"ע? "אני יודע לעבוד בשיתוף פעולה וכשיש החלטות משותפות כל אחד בולע חלק מהצפרדע ומתקדמים יחד. לא יכול להיות שיש החלטה שלא תוקפת את תכנית המאה, שמדברת על צ'אנס של תכנית המאה ואחר כך יוצאים בהצהרות שיוצאות בצורה מובהקת וחריפה נגד. מאחר וזה כך, כל אחד והכיוון שלו. זה לגיטימי".