מטוס של חיל האוויר. ארכיון
מטוס של חיל האוויר. ארכיוןצילום: דובר צה"ל

צה"ל פרסם הערב (שלישי) את מסקנות צוות התחקיר שבדק את ההצפות שגרמו נזק כבד למטוסי חיל האוויר בסערה האחרונה.

מפקד בסיס חצור, אלוף משנה ע', יסיים את תפקידו, לפי בקשתו, בעקבות הצפת הדירים התת-קרקעיים בהם אוכסנו מטוסי קרב מסוג F-16 לפני כשלושה שבועות.

בנוסף, מפקד טייסת הקרב בה אירע האירוע יינזף פיקודית, כך גם מפקד טייסת התחזוקה בבסיס ומפקדת טייסת התעופה במחנה הצבאי הגדול.

ממסקנות תחקיר הביניים עולה כי באירוע התרחשו שתי הצפות בבסיס: הראשונה בחלקו הצפוני של הבסיס, בשל עליית נחל ברקאי על גדותיו והשנייה בחלקו הדרומי של הבסיס, בעקבות עליית מפלס המים בנחל האלה שהובילה לבסוף להצפת הדירים התת קרקעיים.

עוד העלה התחקיר כי עליית מפלס המים בנחל האלה ותפעול לא מספק של מערכת הניקוז גרמו לעלייה משמעותית בכמות המים שזרמו לעבר הבסיס ולנזק שנגרם.

צוות המומחים העריך כי תפעול נכון ומקצועי של מערכת הניקוז של הבסיס, שחודשה לאחרונה, היה מצמצם את הנזק בצורה משמעותית. עם זאת, הדגישו בצה"ל כי "בעת ההצפה פעלו אנשי הבסיס בתנאי סביבה מורכבים וביצעו את הפעולות הנדרשות".

בנקודת הזמן הנוכחית חמישה מטוסים מתוך שמונת המטוסים חזרו לפעילות מבצעית מלאה. שלושת המטוסים הנוספים מטופלים ביחידת האחזקה האווירית ויחזרו לטיסה בתום הטיפול. הערכת הנזק הראשונית לציוד ולתשתיות נאמדת על כ-30 מיליון שקלים לטיפול במטוסים שנפגעו.

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, קיבל את ממצאי תחקיר הביניים וקבע כי היו סימנים מעידים על מזג אוויר חורפי קיצוני. "חווינו הצפה עם נזק לתשתיות, אמצעי לחימה ופגיעה בכשירות המבצעית של הבסיס, בהיקף ובחומרה שניתן היה לצמצם", ציין נורקין. "נדרש היה להגביר את ההערכות בבסיס למזג אוויר קשה מוקדם יותר, האיחור הרב יצר נזק גדול יותר".