"פעילות מנוגדת לחוקי הגנת הפרט". שוטרות מג"ב מצלמות תושבים ביצהר
"פעילות מנוגדת לחוקי הגנת הפרט". שוטרות מג"ב מצלמות תושבים ביצהרצילום: הקול היהודי

הקשר בין משטרת ישראל לתושבים ביצהר ידע עליות ובעיקר מורדות. מה שלא ידעו התושבים הוא שנערך אחריהם מעקב צמוד על ידי שוטרי מג"ב שמטרתם היא בכלל אבטחת היישוב.

חקירת משטרה, שמטרתה הייתה לברר מקרה נקודתי, גילתה תרבות מדאיגה שהתושבים כלל לא היו מודעים לה. לפני כשבועיים חשף ישי פורת ברשת 13 מקרה חריג שבו שוטרי מג"ב צילמו נערים מיצהר כשהם בלי בגדים במהלך טבילת מקווה במעיין סמוך ליישוב. שני הנערים הגיעו למקום וגילו כי שוטרים עוקבים אחריהם ומצלמים כל צעד שלהם בלי הסבר ברור.

מה שהתברר בעקבות חקירת המקרה במעיין הוא שהצילום ההוא לא היה גחמה של שוטרים באותו רגע, אלא חלק מהוראות מסודרות שמגיעות למג"ב מהיחידה המרחבית של המשטרה ביהודה ושומרון, זו האמונה על חקירות פשעים לאומניים של יהודים.

"אדם עומד בצד הדרך עם הרכב, קבוצת שוטרים מבררים מה מעשיו, מבקשים תעודת זהות ואז שולפים טלפונים והוא ניצב בפני שורה של מג"בניקים שמצלמים אותו בווידאו", מספר תושב יצהר, "בכל מיני נקודות ביישובים פתאום רואים שוטרים עומדים ומצלמים תושבים. זה די הזוי".

לפי החומרים הלקוחים מחקירות מח"ש, נחשף כי שוטרי ימ"ר ש"י מפעילים שתי פלוגות מג"ב שנמצאות באזור יצהר ואיתמר, ומעבירים ללוחמים הוראות הכוללות דרישה לצילום המתיישבים, אכיפת עבירות תנועה ואיסוף מודיעין.

בחקירתו של אלון ראובני, רכז מודיעין של הפשיעה הלאומנית בימ"ר ש"י, הוא מספר לחוקרים כי הוא עובד מול הפלוגות הסדירות שיושבות בתפוח. לדבריו, "פעם בשלושה חודשים אני עובד עם כל אחת מהפלוגות לסירוגין. הם סטטיים בגזרת יצהר-איתמר. הם מגיבים לאירועים שקורים בגזרות האלה ומקבלים ממני מודיעין לפעילות: אם זה אכיפה של שטח צבאי סגור, נסיעה ברכבים ללא רשות, איסוף מודיעין. אני מבקש מהם לבדוק משהו".

ראובני המשיך ותיאר כי הוא מתקשר עם שוטרי מג"ב "טלפונית ווטסאפ. כמעט לא עם השוטרים, יותר עם המפקדים: קמב"צ, מ"פ, מפקדי צוותים שיוצאים לשטח". בהמשך ענה ראובני כי הוא נוהג לבקש משוטרי מג"ב לצלם את המתיישבים. "במפגש בין מג"ב למתיישבים לרוב כל מפגש מתועד, הבקשה שלי שכל מפגש יתועד".

התייחסויות נוספות לקבוצה המדוברת הגיעו מלוחמי מג"ב. אחד הלוחמים תיאר קבוצה שבה חבר "אלון מהימ"ר. הוא אחראי על הימ"ר ש"י. אלון אמר לצלם את הפנים. זה תמיד מה שעושים ושולחים בקבוצה של הימ"ר". לוחם מג"ב נוסף ששימש כמפקד ג'יפ בסיור בשטח תיאר כיצד התקשר לאלון מהימ"ר. "אמרתי לו שאני רואה את היצהרניקים שהיו על כיפה 650. שאלתי אותו 'לצלם לך?', והוא אמר לי 'כן, שלח לי תמונות'. ככה אנחנו עובדים מול הימ"ר".

אגב, זה לא נגמר בשוטרי מג"ב. קבוצת ווטסאפ שנקראת "פעילות ימ"ר/מג"ב" מסייעת לאנשי הימ"ר להשתמש בשומרי היישובים כסוכנים שלהם המתעדים כל מפגש עם התושבים ללא ידיעתם. "המציאות שבה שוטרי מג"ב - לוחמים שהתגייסו לסדיר - הופכים לסוכנים של היחידה לפשיעה לאומנית שרודפת את ההתיישבות כולל מעצר של חברי כיתת כוננות יוצרת מצב אבסורדי", טוען אלחנן גרונר, עורך אתר הקול היהודי ותושב יצהר. "איך אמורים להרגיש בני נוער שהשוטרים ואנשי כוחות הביטחון שצריכים לשמור עליהם מתנהגים כך?".

פגיעה בפרטיות

גורמי ביטחון שאיתם שוחחנו הופתעו לגלות על הקשר. לדבריהם, על אף שמג"ב נמצאת תחת פיקוד המשטרה, באזור יהודה ושומרון אנשי היחידה ממלאים את הוראות הצבא על פי צורכי הביטחון ולא ניצבים לצורכי אכיפה, מה שמטיל ספק בתקינות של הפעילות. על פי צילומי המסך מהקבוצה שהגיעו לידי 'בשבע' ניתן לראות כי מפקדי מג"ב אף מדווחים לשוטרי הימ"ר על זמן תחילת המשמרת ומיקומה מעבר לדיווחים על הקשר השוטף עם התושבים.

עו"ד פינחס מיכאלי, חבר מליאת המועצה האזורית שומרון, אמר בשיחה עם 'בשבע' כי "את היחידה לפשיעה לאומנית צריך לפרק. נקודה". לדבריו, "אין הצדקה לקיומה, ובניסיונה לייצר פעילות יש מאין וליצור מצג שווא של פעילות שמצדיקה את קיומה היא פועלת פעם אחר פעם באופן שחוצה את הגבולות הלגיטימיים של פעילות גורמי שיטור ומודיעין ובצורה שנוגדת את החוק באופן מובהק. המרדף של אנשי היחידה אחר פשיעה לאומנית מדומיינת גורם להם לעבור פעם אחר פעם על החוק וחמור מכך, גורם להם להסיט את כוחות הביטחון ממשימתם העיקרית - שמירה על ביטחון התושבים, למרדף עקר אחרי אזרחים המבקשים לנהל שגרת חיים באזור".

"לא ייתכן שנערים, קטינים, שמבקשים לטייל ולטבול במעיין, שאין נגדם כל חשד סביר ואף אין במעשיהם התנהגות חריגה או חשודה, יצולמו ערומים או יצולמו בכלל ותמונותיהם יופצו בתפוצה רחבה באופן הפוגע בזכויותיהם הבסיסיות", טוען מיכאלי. "ההנחיה לתעד כל מפגש עם מתיישבים היא חמורה ואין לה מקום. חמור מכך הוא הנוהל שנקבע שבו יש לתעד את המתיישבים בפלאפון ולהפיץ את התיעוד בקבוצות ווטסאפ שאינן מאובטחות ואינן מוגנות, ללא רישום ותיעוד ומבלי שמנוהל מאגר של התיעוד כדין. המקרים שפורסמו מראים כי היחידה לפשיעה לאומנית פעלה בניגוד מוחלט לכל חוקי הגנת הפרטיות ואבטחת המידע, ובניגוד גמור לנוהלי המשטרה".

אבל אפילו חמור מכך, מיכאלי מצביע על הבעייתיות שבניצול לוחמי מג"ב לצורכי הימ"ר, בזמן שלוחמי מג"ב הם אלו שנמצאים בחיכוך יומיומי עם האוכלוסייה ביצהר. "פעולות היחידה לפשיעה לאומנית פוגעות פגיעה אנושה במרקם היחסים החשוב הקיים בין התושבים ובין מי שאמורים לשמור עליהם ולהגן על ביטחונם. באבחת הנחיה שניתנת להם, ללא סמכות ובניגוד לכל דין, הם הופכים להיות אלו שפוגעים בביטחונם האישי ובפרטיותם של התושבים. אני קורא למשטרת ישראל לעשות בדק בית ולבטל עוד היום את הנוהג הנפסד של תיעוד המתיישבים, ולמקבלי ההחלטות אני קורא לסגור עוד היום את היחידה לפשיעה לאומנית".

מלוחמים למלשינים

עו"ד משה פולסקי, אשר עוסק בפרשה, אומר: "בכל היבט של הסוגיה מדובר פשוט בהתנהלות שערורייתית. לוחמים בכלל לא אמורים לבוא באופן שוטף במגע עם אזרחים אלא במקרים של הפרות סדר, ובוודאי שלוחמי מג"ב בסדיר בכלל לא אמורים לשמש כזרוע מודיעינית של המשטרה. חייל אמור לקבל פקודות רק מגורמים צבאיים. העובדה שנחשפה כי קציני מג"ב בכירים מקבלים הנחיות משוטרים היא שבירה של עולם המושגים המוכר לנו של התנהלות צבאית מקובלת, וניכר כי נוצר עירוב תחומים פסול בין פעילות משטרתית שגם חוקיותה מוטלת בספק, ובין פעילות הצבא שאמור בכלל להגן על המתיישבים בגזרה".

"בנוסף לכך, עצם העובדה כי חיילים מתעדים באופן שוטף התנהלות שגרתית של מתיישבים ונערים היא כשלעצמה עבירה פלילית של פגיעה בפרטיות", ממשיך פולסקי. "פשוט קשה להאמין כי ההנחיות הן שחיילים במדים יתעדו באופן שוטף אזרחים בכל מפגש ארעי, גם כשאין כל חשש לביצוע עבירה. למעשה המשטרה בשיתוף פעולה עם מג"ב הפכה את הלוחמים למלשינים של המחלקה לפשיעה לאומנית במשטרת ישראל. אין פלא שהיחס הזה, שמופנה כלפי מתיישבים, הביא לכך שמג"בניקים צילמו גם קטינים שטבלו במקווה, ולאחר מכן העבירו את החומרים בתפוצה רחבה לשוטרים, תוך פגיעה אנושה בצנעת הפרט של הקטינים, גם כאשר ברור לכול כי מדובר בצילום משפיל ומבזה".

שמואל מידד, מנכ"ל ארגון 'חננו', תקף את הקשר הפסול בין ימ"ר ש"י ללוחמי מג"ב ואמר: "מדובר בהתנהלות מקוממת. לוחם שבא להגן על מדינתו ולבצע את שירותו הצבאי הסדיר לא אמור להוות זרוע מודיעינית של שוטרי ימ"ר ש"י ולרגל אחר תושבי היישובים. אותם לוחמים לא התגייסו כדי לאכוף עבירות תנועה ולאסוף מידע מודיעיני על אחיהם, אלא כדי להגן על המדינה ואזרחיה".

עוד הוסיף זנגי כי "החשיפה על קבוצת הווטסאפ המשותפת שבה מועבר מידע מלוחמי מג"ב לשוטרי הימ"ר צריכה לזעזע כל בר דעת. לוחמים בסדיר הופכים לבובות בידי אנשי מודיעין שנויים במחלוקת, שמתחילים להפעיל אותם נגד אוכלוסייה אזרחית. תדע כל אם עברייה כיצד משרתים בניה במשמר הגבול".