ד"ר דורי גולד
ד"ר דורי גולדצילום: יח"צ

ד"ר דורי גולד, לשעבר יועצו המדיני של ראש הממשלה נתניהו וכיום נשיא המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה אומר כי אסור לישראל להחמיץ את ההזדמנות שבתוכנית המאה.

"אני רואה את ההזדמנויות שיש בתוכנית ומרגיש חובה לנצל אותן. ברור שזו תוכנית אמריקנית ולא ישראלית, אבל יש בה דברים רבים טובים. יש גם הסדרה של הרבה נושאים בעייתיים שהופיעו בתוכניות אחרות בשנים האחרונות. לכן, בכל זאת כדי לנו לבדוק ולראות מה אנחנו יכולים לעשות עם התוכנית. אמנם כל מהלך כזה דורש התייעצות, אבל לא הייתי מוותר על החלת הריבונות בשום פנים ואופן", אומר גולד לערוץ 7.

הוא שומע את הקולות שלפיהם התזמון קריטי ויש להחיל ריבונות לפני הבחירות. "זה יהיה מאוד קשה, אבל הייתי משתדל להתחיל עם משהו לפני הבחירות. ראינו את הנאום של הנשיא טראמפ וההתייחסות של ראש הממשלה. יש בכל זאת ציפיה לכך שישראל תעשה משהו. הייתי מצפה להגדיר את זה ולקבל תמיכה במהלך כזה".

לטענתו, "התוכנית מיועדת להציע הצעה נדיבה לפלסטינים, כאשר יש הבנה שאם הפלסטינים לא ייכנסו למשא ומתן או התייעצות, אז ישראל תהיה חופשי לעשות מה שיהיה לה נחוץ לעשות".

בתפקידו הקודם שימש דורי גולד כמנכ"ל משרד החוץ ואחת המשימות המרכזיות שלו היתה חידוש היחסים של ישראל עם מדינות אפריקה.

"כמנכ"ל משרד החוץ התמקדתי בנושא אפריקה. היו לנו מספר נסיעות למדינות מפתח באזור. התמקדנו בכל הרצועה מהאוקיינוס האטלנטי ועד גבול סודן. לדעתי כל האזור הזה בשל לשיפור יחסים עם ישראל וכדאי לנצל את ההזדמנות שיש לנו היום ולהרחיב את היחסים הדיפלומטיים שלנו גם עם מדינות אפריקה. "לדעתי לאותן מדינות יש אינטרסים רבים בישראל כולל אפשרויות טיהור המים המתקדמות שחשובות להן מאוד".

"יש מקומות כמו אירופה, שבשנים האחרונות היו מאוד בעיתיים כלפינו, דיברו על סימון והגבלות של תוצרת ישראל ונתנו לנו להרגיש שאנחנו לא רצויים. באו האפריקאים ואמרו שהם רוצים יחסים יותר משמעותיים עם ישראל ואנחנו חייבים לנצל את זה. בשנים האחרונות מדינות רבות בעולם רואות באפריקה את העתיד של המסחר העולמי. האוכלוסיה שם אמורה לגדול באופן משמעותי. בשנת 2050 ניגריה לבד תהיה בעלת אוכלוסיה של כל האיחוד האירופי. אם אכן הגידול באוכלוסיה באפריקה יהיה כל כך משעותי והם רוצים אותנו, כדאי לנו למהר ולפתח את היחסים וגם לחדש את היחסים עם מדינות רבות", מוסיף גולד.

להערכתו הניסיון להדק יחסים עם סודן משמעותי מאוד במארג היחסים הדיפלומטיים של ישראל. "מדובר בסמל. בתקופה הנוכחית הרשות הפלסטינית ואש"ף עובדים כל הזמן כדי לקלקל ולהוריד את מדינות ערב מתוכנית המאה של טראמפ. כשיש מדינה כמו סודן, שפעם היתה הבסיס לארגוני טרור ואז היא מתעניינת ביחסים עם ישראל, זה מצביע על כישלון מאוד משמעותי למדיניות של הפלסטינים שמנים לפגוע בנו".