האנרכיה בסין מתחילה להשתלט. אזרחים סינים
האנרכיה בסין מתחילה להשתלט. אזרחים סיניםצילום: רויטרס, Kim Kyung Hoon

דרמה יהודית חובקת עולם התרחשה בימים האחרונים בעיר וואהן שבסין, העיר בה פרץ נגיף הקורונה.

אסתר טבקה ובתה בת ה-16, חרדיות תושבות מדינת קליפורניה, נסעו לבקר קרובי משפחה בסין לרגל ראש השנה הסיני, שנחגג בחודש שעבר. בזמן שהותן בעיר וואהן פרץ נגיף הקורונה במלא עוצמתו, אך אף אחד לא שיער עד כמה חמור יהיה המשבר.

לפתע מצאו עצמן אסתר ובתה בסגר מוחלט, כאשר השלטונות סגרו את כל הגישה לעיר, בלי כל אפשרות לצאת או להיכנס. הסיפור פורסם לראשונה באתר החב"די 'חב"ד און ליין'.

מכאן החלה להתגלגל מסכת קשרים, במטרה לחילוץ אסתר ובתה מאזור הסכנה.

אסתר פנתה אל הרב יוסף לוין, שליח חב"ד בפאלו-אלטו שבקליפורניה שנועץ עם שליח חב"ד בבייג'ינג, הרב שמעון פרוינדליך מה ניתן לעשות.

הרב שמעון פרוינדליך, שליח חב"ד בבייג'ינג, מפעיל במקום בית חב"ד המשרת קהילה יהודית מקומית, עם מגוון רחב של פעילויות לאורך כל השנה. אלא שנגיף הקורונה תפס גם את הקהילה היהודית בייג'ינג, כמו את כל תושבי סין, בהפתעה - והשבית את כל פעילות הקהילה.

אחרי מספר שיחות טלפוניות עם בכירים בממשל האמריקני הגיע מידע כי בעוד מספר שעות, עומדת לצאת טיסת חילוץ של אנשי הצוות האחרונים של ארה"ב, השוהים על אדמת וואהן, במטרה להביא אותם לארה"ב.

מדובר במטוס מטען, שהוסב מיידית לטיסת נוסעים, על מנת שהמטוס יוכל לעזוב את אדמת סין כמה שיותר מהר. פרוידנליך ביקש ששתי הנשים יעלו על המטוס, למרות שהן לא ממלאות תפקיד רשמי, אלא אזרחיות שנסעו לביקור משפחתי.

אחרי מסע לחצים השיג הרב שמעון פרוינדליך אישור עליה למטוס עבור אסתר ובתה.

אסתר ובתה נמצאות בימים אלה במחנה האוהלים בקליפורניה וממתינות שיחלפו ימי הבידוד, על מנת שיוכלו לחזור לביתן.

בסין פעילים 14 בתי חב"ד, אשר מקיימים בסין חיי קהילה יהודית ומארחים בימי שגרה את המטיילים ואנשי העסקים היהודים המגיעים למדינה.

בימים אלה מגישים שלוחי חב"ד עזרה וסיוע עקב המצב המיוחד השורר בסין. בשבוע שעבר נשלחה אספקה מיוחדת של ציוד הגנה לבתי חבד בסין מישראל אשר חולקה לקהילה היהודית ולאוכלוסיה המקומית.