שגריר ארה"ב בישראל, דיווד פרידמן, התארח היום (ראשון) במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה לתדריך מדיני בנושא חזון השלום של הנשיא טראמפ.

"התכנית תשרת לא רק את ישראל אלא גם את הפלסטינים ואת האזור כולו. התכנית תשפר את חייהם של הפלסטינים", ציין פרידמן.

השגריר התייחס לקולות האכזבה בישראל ואמר, "אני מציע לכולם לקחת צעד אחורה. זו תכנית ל-30 שנים עם חזון ל-100 שנים - ולא תכנית ל-30 יום. אנו מנסים לא להתערב בפוליטיקה הישראלית ככל שנוכל. ישראל ריבונית ויכולה לעשות מה שהיא רוצה. אבל ההסכם עם ישראל הוא שיהיה תהליך. עם ועדה בת שישה שמות שאחד מהם הוא אני. נעשה את תהליך המיפוי לדבר שמראה על הקרקע כיצד האדמה תחולק".

לדבריו, "איננו חושבים שתהליך יושלם לפני הבחירות, אך מעבר לזה זה תלוי בתהליך. היו הבדלים מסוימים ביננו לבין ישראל בהתחלה, אך מהר מאוד הדברים הובהרו. אני לא מאמין שראש הממשלה יבקש מהנשיא להחיל ריבונות עכשיו. אנו מעודדים מתגובות שקיבלנו בקרב הפלסטינים והעולם הערבי. איני יודע מתי הם יצוצו מעל פני השטח כמו שהמשטר באיראן לא יחזיק לעד אך איני יודע מתי זה יקרה. בחודש הקרוב יהיו התפתחויות".

"השלום אינו מתנה למנהיג פוליטי, הוא לישראל ופלסטינים ולאזור כולו", המשיך פרידמן "ארה"ב מעולם לא אישרה סיפוח חד צדדי כעת ואם לצטט את התלמוד זה בבחינת 'תפסת מרובה לא תפסת'".

בנוגע לפרסום המפה אמר השגריר כי "נדרש אומץ" לעשות זאת והוסיף כי היא מכפילה את גודל השל שטחי A ו-B ושל עזה. היא משפרת המעבר בין הגדה לעזה , בין החלק הצפוני לחלק הדרומי וממזרח למערב.

השגריר דחה את הגישה האומרת כי קווי הגבול המוסכמים בינלאומית הם קווי שביתת הנשק מ-1949 בשל העבודה כי אינם גבולות בני הגנה לישראל. הוא אמר כי אם בתכניות הקודמות דובר על כוח בינלאומי שיגן על ישראל, אנו למדים כי הדבר אינו בר ביצוע וכי אנו רואים את הדוגמה לדברים בכוח יוניפי"ל בצפון. "האם הפלסטינים יוכלו לספק ביטחון לישראל? זה לעולם לא יעבוד".

לדבריו, אופציה נוספת שעלתה היא כי כוחות אמריקאים יספקו ביטחון במסגרת תכנית שלום עתידית , אבל הציבור בארה"ב והממשל לא רוצה בזה. הדרך היחידה היא שישראל "תגן על עצמה ובעצמה".

בנושא ההתיישבות אמר פרידמן כי התכנית החדשה אינה כוללת פינוי מתיישבים כעקרון מנחה. "גוש קטיף היה המקום שכביכול אפשר לפנות בקלות", אמר פרידמן. "אבל זה לא היה קל. למה צריך להעביר את ישראל שוב את ההליך הזה? מדובר לכל הפחות על 20 אלף איש, לא 8,000. ראיתי בסרטונים של הפינוי חיילים בוכים עם תושבים. פינוי גוש קטיף היה הטריילר, ואנחנו לא מתכוונים לצפות בסרט".

"ארצות הברית לא יכולה למנוע מישראל לעשות שום דבר. ישראל היא מדינה ריבונית והיא יכולה לעשות מה שהיא רוצה לעשות, ואין לנו שום שליטה על ישראל, בכל הנוגע לפעולותיה הריבוניות", הסביר פרידמן, "אבל אם אנחנו מדברים על הסיכומים המסגרת ההסכם עם הממשלה הישראלית, אז סוכם שנתחיל תהליך".

לדבריו, הוועדה תכלול שישה חברים, שלושה ישראלים שמונו על ידי נתניהו, ושלושה אמריקנים שמונו על ידי טראמפ, אחד מהם הוא פרידמן עצמו. את שמות שאר החברים בוועדה הוא סירב לחשוף.

"אנחנו לא רוצים לבצע את זה בחלקים, כי לדעתנו זו טעות לאפשר לישראל לקבל החלטה אחת - ואז אנחנו ניאלץ להגיב על ההחלטה השנייה. אנחנו רוצים לבצע את זה בפעם אחת, בצורה הוליסטית, טוטאלית, ולעשות את זה בצורה נכונה, גם לטובתה של ישראל. הדבר האחרון שאנחנו רוצים לעשות הוא להפוך את זה לעניין יותר מדי פוליטי של להעביר את השטח ההוא לשם, ואת האחר לכאן", הסביר פרידמן את עמדת ארה"ב.

השגריר הסביר כי אם ישראל תסכים להקפיא את הבנייה ב-50 אחוזים משטחי C למשך ארבע שנים ארה"ב תכיר בהחלטה ישראלית לגבי הסטטוס של שטחים נוספים.