ניל הנדל
ניל הנדלצילום: הדס פרוש, פלאש 90

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון, השופט ניל הנדל, ומנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, נפגשו היום (ראשון) עם נציגי הסיעות האחראים על שיבוצי נציגיהם בקלפיות ביום הבחירות.

השופט הנדל הדגיש בדבריו כי הוא רואה חשיבות רבה שבקלפי יהיו נציגים משלוש סיעות שונות, תוך כדי שמירה על הכללים והעקרונות שקבעה ועדת הבחירות המרכזית, כל זאת במטרה לשמור על טוהר הבחירות, תוך כדי יישום עקרון הבקרה ההדדית.

השופט הוסיף כי ועדת הבחירות המרכזית עמלה קשות על הכנת ההרכב הסיעתי של ועדות הקלפי, כך שיהיו מאוזנות ככל הניתן במגבלות הקיימות.

ההרכב הסיעתי של ועדת הקלפי מבוצע ע"י מערכת מידע ממוחשבת של ועדת הבחירות המרכזית. המערכת הממוחשבת, מחשבת ומבצעת את הרכב ועדת הקלפי בהתאם לאלגוריתם מורכב, שפועל תחת אילוצים רבים ושונים, המתייחס ככל הניתן לאיזון בן הגושים, איזון סיעתי, איזון איזורי, ומניעה של סיעות שונות שאינן יכולות לכהן יחד בקלפי.

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, ציינה בפני הבאים כי נוכח מגבלות באלגוריתם הממוחשב, נותרו מתוך 11 אלף קלפיות, כ-270 קלפיות שיש בהן שני נציגים מאותו הגוש. אולם, כבקרה מפצה יוצבו בחלק מקלפיות אלה שני מזכירים.

השופט הנדל הדגיש בסיום דבריו, כי כל שינוי בהרכב הסיעתי שייעשה בין הסיעות, חייב להיות בהסכמת ובאישור יושבי ראש הוועדות האזוריות. "טוהר הבחירות זאת לא סתם סיסמה. שמירה על טוהר הבחירות ואמון הציבור בתוצאות הוא החשוב ביותר, זאת אחריות לאומית, ולא נסכים עם שינויים בחלוקה של הרכבי הסיעה שיתבצעו ללא אישור מתאים, ויפגעו בטוהר הבחירות. על המפרים יוטלו הסנקציות הקבועות בחוק".