סק"ם הגנת הגבולות
סק"ם הגנת הגבולותצילום: דובר צה"ל

התצפיתניות מאתרות, לוחמי ולוחמות האיסוף אורבים, הגששים מחפשים אחר עקבות ולוחמי ולוחמות החי"ר מסכלים את האירוע לצד הרבש''צים.

כך נראה סק״ם (סדרת קרב משולבת) במערך הגנת הגבולות - התרגיל שהוכיח שעבודת צוות היא המפתח לעבודה החשובה ביותר - הגנה על גבולות מדינת ישראל.

מוביל התרגיל הוא סא״ל ניר מגידיש, מפקד גדוד הפיקוד במערך, שסיפר ״סק״ם הגנת הגבולות שהתרחש השבוע בחטמ״ר הבקעה בפעם הראשונה הינו תרגיל מסכם בו תרגלו חניכי השלמות הקצונה וקורסי המ״כים של מערך הגנת גבולות את כלל התרחישים בגזרה מבצעית איתם נדרשים להתמודד בשגרה ובחירום״.

סא״ל מגדיש מוסיף, ״שיתוף הפעולה המשמעותי דורש הפעלה מדוייקת של יכולות רלוונטיות למשימה החשובה מכל- שמירה על גבולות המדינה שלנו בכל זמן נתון״.

אחד מהכוחות המשמעותיים הפועלים בתרגיל, הן צוערות השלמת התצפיות, האמונות על הצעדים הראשונים של מניעת פעילויות חבלניות - זיהוי וסיכול. סגן מאיה לסמן, מפקדת מגמת השלמת הקצונה של התצפיתניות מספרת כי ״עבור כולנו, סק"ם הגנת הגבולות היווה קפיצת מדרגה בתרגול הצוערות״.

סגן לסמן שמחה על ההתנסות המאתגרת של הצוערות, ״חפיפת גזרה מבצעית לא מוכרת ועבודה משותפת של כלל ההשלמות תחת תנאי לחץ המדמים מצב אמת, שיקפו לצוערות האיסוף הנייח את ה'דבר האמיתי' עליו למדו במשך כל הקורס- ניהול חמ"ל איסוף בזמן שגרה ובזמן וחירום".

סרן ספיר ארליך, מפקדת על הבטחת המצויינות החי״רניקית בהשלמת צוערי וצוערות החי״ר גבולות, תיארה כי ״במסגרת התרגיל צוערי מגמת חי״ר גבולות תרגלו לראשונה תרחישים ומשימות מבצעיות הכוללות הגנה על גבולות המדינה- החל מפעילויות סיור דרך מארבים ואבטחת ישובים״.

״הצוערים המתרגלים התחילו בנוהל קרב - הבינו ויישמו איך כמפקדי מחלקה לעתיד עליהם להתכונן ללחימה ולתקשר בין הכוחות המקבילים״, מסבירה סרן ארליך את שיתוף הפעולה בין הכוחות, ״הראייה הכוללת וההבנה שיש לנו כוחות מקבילים, עם התמחות שונה, נחוצים להצלחת המשימה. באמצעות התרחישים המדמים תרחישי אמת הם יהיו ערוכים בכל זמן לסיטואציה של לחימה - בכל גזרה אליה ידרשו, הם ידעו לחשוב יותר טוב, להיות זריזים ומהירים ולהביא תוצאות טובות יותר בזמן אמת״.

סרן יונתן ברנר, מ״פ השלמת לוחמי ולוחמות האיסוף הקרבי במערך הגנת הגבולות, מספר: ״במהלך הסק"מ שמהווה תרגיל מסכם לקורסי הפיקוד הביאו לידי ביטוי קציני העתיד של חיל האיסוף הקרבי את שלל היכולות אותם תרגלו במהלך הקורסים השונים. התרגיל חייב את הכוחות לעבוד בשיתוף פעולה על מנת למקסם יכולות ולהגן על המרחב בצורה הטובה ביותר במגוון רחב של מצבים מבצעיים״.

צילום: דובר צה"ל