ורשה
ורשהצילום: ISTOCK

דריוש סטולה, מנהל המוזיאון היהודי בוורשה, הודיע כי החליט לפרוש ממתפקידו לאחר חילוקי דעות ארוכים עם שר התרבות הפולני, שהאשים אותו ב"ניהול פוליטיקה אגרסיבית שפגעה במוסד".

ההחלטה של סטולה, היסטוריון ידוע שהתמחה בנושא השואה ויחסי יהודים-פולנים, מגיעה לאחר שבחודשים האחרונים הוא היה תחת מתקפה של שר התרבות הפולני, פיטר גלינסקי, שהאשים אותו במעורבות פוליטית וניהול קמפיין פוליטי אגרסיבי נגד הממשלה הפולנית שפגע, לטענת שר התרבות, בפעילות המוזיאון היהודי ובתדמיתו.

סטולה החליט לפרוש מפקידו למרות שבחודש מאי 2019 המליצה ועדה מיוחדת שהוקמה לבחירת מנהל המוזיאון היהודי על המשך תפקידו. להמלצה היה שותף גם המכון להיסטוריה יהודית בוורשה, שהוא שותף בהקמת המוזיאון.

שר התרבות גלינסקי סירב מאז לאשרר את המלצת הוועדה, מה שהוביל בסופו של דבר להודעת סטולה כי הוא מוותר על המשך תפקידו.

בהודעה שפירסם בתקשורת הפולנית אמר סטולה, "ההחלטה שלי נבעה מתוך דאגה לעתיד המוזיאון היהודי. ראיתי את הנזק שנגרם למוזיאון את האיום לפניו הוא עומד, ולכן אני מוכן לקבל תנאים שיאפשרו את סיום המשבר".

סטולה גם האשים את שר התרבות הפולני כי "הוא סירב לאשר את מועמדותי בסיוע טענות כוזבות, וגרם להפרה בוטה של ההסכם בין מיייסדי המוזיאון".

שר התרבות עצמו הצדיק את החלטתו שלא לאשר את המשך כהונתו של סטולה כמנהל המוזיאון היהודי בכך ש"סטולה סירב לקיים במוזיאון ועידה שתוקדש לזכרו של לך קצ'ינסקי", נשיא פולין לשעבר שהתרסק בשנת 2010 עם המטוס הנשיאותי.

במוזיאון הכחישו את ההאשמות וטענו כי מנהל המוזיאון שקל בחיוב את הרעיון ואף דאג להדגיש פעמים רבות את תמיכתו של קצ'ינסקי בהקמת המוזיאון היהודי בוורשה.