אליה בן דוד
אליה בן דודצילום: יאיר אוריאל

פעיל הימין אליה בן דוד, תושב נוף הגליל בן 19, נמצא תחת תנאים מגבילים כבדים, לאחר החלטת שר הביטחון לבטל את צו המעצר המנהלי נגדו.

במסגרת 'הפיקוח המנהלי' שהוטל על בן דוד, הוא חייב להיות בבית הוריו מהשעה 23:00 עד 6:00 בכל לילה במשך חצי שנה. בנוסף, נאסר עליו לדבר עם 28 מחבריו ועליו להתייצב בכל יום בתחנת המשטרה בנוף הגליל, כל זאת במקביל לצו המנהלי המרחיק אותו מיו"ש.

עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו תקף את התנהלות השב"כ ושר הביטחון בעניין בן דוד, לאור העובדה כי בית המשפט הורה על שחרורו ללא תנאים. ''זו הפעם הראשונה בתולדות המדינה שמוצא צו מעצר מנהלי על אדם שנחשד בידוי אבן, חשד שאף אם חמור אינו מקים אף לא אבק עילה למעצר מנהלי, השר הפעיל את העיצום החמור ביותר בעוד שלא היה לכך שום בסיס או הצדקה".

עו"ד יאדו הדגיש כי צו המעצר המנהלי היה חסר בסיס, וכי ההוכחה המובהקת לכך היא "שכעת בצו החלופי לא מוטל מעצר בית מלא אלא חלקי בלבד- ללמדך כי המסוכנות הנשקפת מהעצור, אפילו לשיטת גורמי הביטחון, הינה מוגבלת ומתונה בהרבה מזו שהיה בה כדי להצדיק את הוצאת צו המעצר".

עוד הוסיף כי התנהלות זו "מייצרת איום של ממש על תחושת הביטחון האזרחי של אזרחים בכלל ושל פעילי ימין בפרט, שעלולים להיעצר בלא דין ובלא דיין. דירוג האשראי של הדמוקרטיה הישראלית ירד מונים מספר בימים האחרונים".

גורם ביטחוני סיפר אתמול לערוץ 7 כי בן דוד הוא ''דמות אלימה וקיצונית, שחשודה במעורבות בפעילות אלימה נגד פלסטינים בעת האחרונה״.

בנוגע לטענות נגד הוצאת הצו המנהלי לאחר שבן דוד שוחרר על ידי בית המשפט השיב הגורם כי ״המעצר המנהלי הוא כלי מניעתי, שנעשה בו שימוש רק במקרים בהם לא ניתן למנוע את מסוכנתו בכלים אחרים -מדובר בכלי סיכולי ולא ענישתי.

״המצב בשטחי איו״ש מתוח מבחינה ביטחונית ומערכת הביטחון פועלת על מנת למנוע פעילות טרור שעלולה להבעיר את השטח ולגרום לפגיעה בחיי אדם״, הוסיף הגורם הביטחוני.