אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

מחקר חדש שבוצע על-ידי ד"ר ירון סלע מאוניברסיטת תל אביב העלה כי כ-50% מההורים אינם מביעים עניין או מעורבות אקטיבית במה שילדיהם המתבגרים עושים כאשר הם גולשים באינטרנט.

עוד נמצא במחקר זה שככל שהורים מתעניינים פחות בעולם הדיגיטלי של הילד, הילד חווה מצוקה גדולה יותר ועלול לפתח תלות גדולה יותר במסכים.

לדברי עורך המחקר, ד"ר ירון סלע, פסיכולוג קליני, "אחת היכולות החשובות ביותר שהורים מקנים לילדיהם היא וויסות רגשי. ילד שהוריו זמינים לו מבחינה רגשית, יכול לדבר על המצוקה שלו ולקבל תמיכה. לעומת זאת, כאשר ההורה פחות קרוב לילד, הילד מתקשה ללמוד כיצד לווסת את רגשותיו השליליים (למשל דחייה חברתית), והוא נדחף לטשטש רגשות אלו, למשל באמצעות גלישה אינטנסיבית ברשתות חברתיות. במובן הזה, אפשר להסתכל על המסכים כאמצעי פיצוי רגשי, למשל בדומה לאכילת-יתר כאשר חשים עצבות".

לעומת זאת, המחקר הראה שכאשר הורים מגלים נוכחות פעילה בעולם הדיגיטלי של הילדים, ההורים מצליחים לצמצם בכ-50% את שעות הגלישה בשעות היום וב-65% את שעות הגלישה בשעות הלילה.

ד"ר סלע מסביר "כאשר ההורה מתעניין באופן חיובי בפלטפורמות הדיגיטליות שהילד נמצא בהן, הקשר בין הורה לילד מתחזק סביב מוקד התעניינות מרכזי של הילד, מעניין לראות שהאפקטים החזקים ביותר נמצאו בקרב הורים שגם משתמשים בתוכנות לסינון תכנים, וגם מעודדים שיח חיובי על הרשת.

''במובן הזה, הסינון משמש להורים מעין "רשת הצלה" למקרי חירום, ואז ההורה פנוי יותר לדבר עם הילד שלו על הרשת, מצאנו שמעורבות הורית כזו, מעלה ב-25% את הסיכוי שהילד יפנה להורה כאשר הוא נתקל בצרה ברשת", הוסיף הפסיכולוג.

גיל גבריאל, סמנכ"ל אינטרנט רימון, הגיב לממצאי הסקר ואמר: "הורים רבים נרתעים מלהתערב בחיים הדיגיטליים של הילדים שלהם. המחקר מוכיח לנו שההורה לא צריך להיות אושיית טיק-טוק כדי להיות אבא טוב או אמא טובה באינטרנט. עצם הנוכחות של ההורה, ההתעניינות שלו איך עבר היום של הילד לא רק בבית הספר אלא גם באינטרנט היא צעד חשוב להתפתחות בריאה והשילוב של שיחה עם הילד לצד אמצעי סינון לא רק שימנע את החשיפה הבאה מהילד אלא שהסינון הוא גם כלי חינוכי לכל דבר המסייע להורים להתמודד עם אתגרי העולם הדיגיטלי".

הילדים שלכם גולשים באינטרנט? כדאי שתתעוררו