מנסים להחרים את התעשייה ביו"ש. אזור התעשייה ברקן
מנסים להחרים את התעשייה ביו"ש. אזור התעשייה ברקןצילום: גרינוולד מדידות בע"מ

מועצת זכויות האדם של האו"ם פרסמה דו"ח שבו היא מפרטת 'רשימה שחורה' של חברות בינלאומיות הפועלות ביהודה ושומרון.

הרשימה מכילה 112 חברות שלטענת המועצה עוברות על החוק הבינלאומי בכך שהן ממשיכות לפעול בשטח. 94 מהחברות פועלת בשטח ישראל ועוד 18 פועלות בשש מדינות אחרות אך מקיימות קשרים הדוקים עם חברות הפועלות ביהודה ושומרון.

בדו"ח קובעת המועצה כי פעילויות החברות ב"שטחים הכבושים עוררו חששות מיוחדים לפגיעה בזכויות אדם". ראוי לציין כי לאזכור החברות במסמך אין שום משמעות מעשית מלבד שיסוי ארגוני החרם בהן.

בין החברות שנמנו הרשימה מצויות חברות בתחום התשתיות וכן כמה ענקיות תיירות בינלאומיות. לצידן נמצאות גם חברות ישראליות ביניהן בזק, סלקום, פרטנר, רמי לוי, פז, דלק והבנקים לאומי, דיסקונט ופועלים.

לקריאת 'הרשימה השחורה' המלאה לחצו כאן

שר החוץ ישראל כ״ץ הגיב לפרסום 'הרשימה השחורה' ואמר כי "הודעת נציבת האו"ם לזכויות אדם על פרסום 'רשימה שחורה' של חברות עסקיות היא כניעה מבישה ללחצי מדינות וארגונים המעוניינים לפגוע בישראל וזאת על אף שרוב מדינות העולם סירבו להצטרף למסע הלחצים הפוליטי הזה".

"ההחלטה של הנציבה להמשיך בקו האנטי-ישראלי של המועצה לזכויות אדם, היא כתם על משרד נציבות האו"ם לזכויות אדם. כדברי הנציבה הפכה עצמה לכלי שרת ושותפה של תנועת החרם על אף שכדברי הודעתה אין משמעות משפטית לרשימה", הוסיף כ"ץ.

לדברי השר, "המועצה לזכויות אדם היא גוף שמורכב ממדינות שבינן לבין זכויות אדם אין כל קשר, ומאז הקמתה המועצה לא עשתה שום צעד בכדי לשמור על זכויות אדם, אלא רק הגינה על כמה מהמשטרים האפלים ביותר בעולם. הנציבה כשלה לשמור על כבוד האו"ם, ולהציל את מה שנשאר מכבוד המועצה והנציבות. להחלטה זו תהיינה השלכות על יחסינו עם המועצה והנציבות. מדינת ישראל לא תשלים עם המדיניות המפלה והאנטי ישראלית ואנו נפעל בכל הדרכים כדי למנוע יישום החלטות מסוג זה".

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן הוסיף, "המהלך של האו"ם רחוק מלעודד דו קיום בין הצדדים ורק יחמיר את מצבה של האוכלוסייה הפלסטינית. זהו צעד מביש של אנטישמיות מודרנית שמוכיח שוב שנציבות זכויות האדם באו"ם הוא ארגון פוליטי ולא ארגון של זכויות אדם".

השר יריב לוין אמר כי מדובר ב"אנטישמיות חדשה. חשבנו שחלפו הימים בהם סימנו עסקים של יהודים, אך מסתבר שהרעיון חי ובועט. המהלך של האו״ם הוא כל כולו בושה וחרפה, מתן לגיטימציה להחרמת יהודים בארץ מולדתם ופגיעה בשיתוף הפעולה הכלכלי בין יהודים לערבים. ננצח את האנטישמיות, נחזק את ההתיישבות", דברי השר לוין.

מפלגת ימינה מסרה כי "רשימות שחורות וספרים לבנים לא ינתקו את עם ישראל מארצו. 'הרשימה השחורה' שפרסם האו''ם מראה את חשיבות החלת הריבונות. שטחי יהודה ושומרון הם נחלת אבותינו ואינם שטח כבוש".

"הארגון הצבוע בעל הסטנדרטים המיוחדים לישראל לא ירתיע אותנו ממימוש זכותנו על כל מרחבי ארץ ישראל", נמסר מטעם המפלגה.

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד כתבה בטוויטר, "נציבות זכויות האדם של האו"ם צירפה אותנו לרשימות השחורות של אזורי סכסוך דומים כמו הרשימה שיש לסוריה, לחצי האי קרים, לטיבט, לקפריסין ולמערב הסהרה. רגע, בעצם לא. רשימה שחורה כזו יש רק נגד ישראל".

"האו"ם מסרב להבין שהפתרון לסכסוך יגיע ממיגור הטרור, מהפסקת ההסתה הפלסטינית ובהכרה בריבונות הישראלית על שטחי בקעת הירדן ויו"ש - ולא מאפליה נגד ההתיישבות היהודית. אנחנו צריכים לעזור לאו"ם להבין: צו השעה - החלת הריבונות", הוסיפה שקד.

מועמדת ימינה שרה ב"ק אמרה כי "פרסום הרשימה השחורה על ידי האו"ם הוא מרושע וחצוף והופך את המוסד המוטה הזה לסניף של תנועת ה-BDS האנטישמית".

"הראשונים שנהנים מההשקעות הכלכליות והעסקים שפועלים ביהודה ושומרון הם הפלסטינים עצמם שמתפרנסים מעסקים אלה. זו לא רשימה שחורה אלא רשימת כבוד לעסקים שלא נכנעו לתכתיבים של שונאי ישראל", דברי ב"ק.

מועצת יש"ע פרסמה תגובה בה נכתב, "האו"ם שוב הוכיח כי הוא גוף מוטה, לא נייטרלי ופועל נגד מדינת ישראל. אנו מגנים בכל תוקף את פרסום הרשימה אשר יש בה סממנים אנטישמיים מובהקים. אנו קוראים לכולם – תמכו בתוצרת ישראלית, תמכו בתוצרת יהודה, שומרון ובקעת הירדן. מבחינת מדינת ישראל אלו עסקים שפועלים לחזק את הכלכלה באזור ותורמים לשלום יותר מכל מה שעשה האו"ם בכל שנות פעילותו".

"אזרחי ישראל – חזקו את 'הרשימה הלבנה' הזאת, ואת החברות שפועלות בחבל הארץ הפורה הזה עם מוצרי איכות. רכשו תוצרת עם ערכים של שלום ופיתוח כלכלי", נמסר מטעם המועצה.

שי אלון, ראש מועצת בית אל, הגיב לפרסום הרשימה. "האו"ם פרסם היום את הסלקציה היהודית שלו, בדיוק כמו במלחמת העולם השנייה. זו בושה וחרפה, אות קלון לארגון שכל כולו פרו פלסטיני שמצד אחד עוצם עין ולא נוקף אצבע בכל הנוגע לרצח העם בסוריה ולרצח נשים בסעודיה ומצד שני, פוגע במרקם החיים העדין כאן בישראל".