אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: פלאש 90

שופטי בג"ץ הורו למשטרה וליועמ"ש לנמק מדוע לא יבוטל הנוהל המאפשר לשוטרים לבקש מאדם להזדהות ולמסור תעודת זהות גם אם אין עילה ספציפית לעכב אותו לחקירה.

לאחר שביום שני השבוע התקיים דיון בבית המשפט העליון בשתי עתירות שהוגשו בנושא, הוציאו אתמול (רביעי) שופטי בג"ץ צו על תנאי בעניין.

השופטים, הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט אלכס שטיין הורו למשטרת ישראל וליועץ המשפטי לממשלה להשיב בתוך 60 יום, "מדוע לא ייקבע כי סעיף 2 לחוק חובת נשיאת תעודת זהות והצגתה, התשמ"ג-1982 אינו מקנה לשוטרים סמכות לעכב אדם ולדרוש ממנו להציג תעודה מזהה, או לבצע לגביו פעולות שיטור נוספות כגון בדיקת מידע אישי אודותיו במאגרי המידע המשטרתיים, אלא בהתקיים התנאים להפעלת סמכות עיכוב קונקרטית לפי חוק סדר הדין הפלילי או סמכות עיכוב אחרת הקבועה במפורש בחוק".

עוד התבקשו המשטרה והיועמ"ש להשיב, "מדוע לא יבוטל נוהל הצגת תעודת זהות וחובת הזדהות בפני שוטר מס' 02.220.008 מיום 6.3.2019".

עתירה אחת הוגשה בנושא על ידי עמותת טבקה – צדק ושוויון ליוצאי אתיופיה. עתירה שניה הוגשה על ידי האגודה לזכויות האזרח בישראל, אגודת יהודי אתיופיה והוועד הציבורי נגד עינויים.

לשכת עורכי הדין צורפה לדיון כידידת בית המשפט, ובעמדתה קראה לבית המשפט העליון לקבל את העתירות.

בעקבות הוצאת הצו על תנאי מסר ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, "אני מברך על החלטת בית המשפט העליון. לשכת עורכי הדין תמשיך להוביל ולהגן על זכויות אדם ככל שתידרש לכך".