רק להכניס קצת חיידקים בפנים וזה מוכן
רק להכניס קצת חיידקים בפנים וזה מוכןצילום: iStock

דמיינו בניין דירות שאולי נראה רגיל לחלוטין, אבל בעצם הוא מתנהג כמו יצור חי. הוא מסוגל למלא מחדש סדקים בקירות ואם תרצו אפילו לבנות חדר נוסף לגמרי לבד. הבניין הזה עדיין לא קיים, אבל נראה שאנחנו קרובים אליו יותר מאי פעם.

חוקרים מאוניברסיטת קולורדו הצליחו לעשות מהפכה בעולם הבנייה וליצור לבנים חיות. כחלק מהמחקר, הם הצליחו להחדיר חיידקים לתערובת לבנים ולהפוך אותן ללבנים שמסוגלות לתקן את עצמן ואף לייצר לבנים חדשות.

החיידקים שבלבנים מסוגלים להתרבות על ידי קליטת אנרגיה מהשמש ואף לייצר , וכאשר נוצר סדק או חור באחת הלבנים החיידקים מסוגלים למלא אותו תוך מספר שבועות. החוקרים מדגישים שלמרות שחלק מהלבנה עשוי מחיידקים היא עדיין יציבה כמו כל לבנה אחרת. הלבנים החדשניות כבר היו במחקר מספר שנים, אבל רק בחודש האחרון נמצאה הנוסחא המתאימה שתייצב אותם באופן סופי.

בנוסף, כמו כל יצור חי, גם הלבנים מסוגלות להתרבות. כאשר החוקרים לקחו חלק מהלבנה והניחו אותה בתבנית עם תערובת חדשה, הלבנה הצליחה להתאחד עם התערובת הקיימת ולהפוך ללבנה חדשה תוך יום בלבד. בשיטה הזו, החוקרים הצליחו לייצר מכל לבנה חיה עוד שמונה לבנים חדשות.

כיום, בטון הוא אחד החומרים הנצרכים ביותר בעולם והוא גם אחד האחראיים לפליטת הפחמן הדו חמצני בעולם. חומר הבנייה החדש יוכל לצמצם את ייצור הלבנים המסורתיות ואף לחסוך מיליוני דולרים שנצרכים עד כה לתקן סדקים או פגמים במבנים שונים.

בנוסף, מכיוון שהלבנים מסוגלות לשכפל את עצמן מספר פעמים, ייתכן והן גם יעזרו בעתיד לבנות את הבתים הראשונים בחלל. מכיוון שיש קושי לשנע בחלליות משקלים גדולים, החוקרים אומרים שלקיחת הלבנים החדשות תוכל להפחית את כמות הלבנים שיידרשו לבניית מבנים בכוכבי לכת אחרים משום שיוכלו לשכפל את הלבנים מחוץ לכדור הארץ.

אבל עד שנגיע לחלל, נקווה בינתיים שהקירות שלנו יוכלו לתקן את עצמם בקלות. אבל גם אם הקירות האלו חזקים, נראה שעדיף לא לשפוך אנטיביוטיקה לידם ליתר ביטחון.

רוצים עוד? כתבות חדשות כל יום בנוער ערוץ 7- המקום בשבילכם!