דגן במהלך הסיור
דגן במהלך הסיורצילום: רועי חדי

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן סייר עם כוחות צה"ל, מזכירות היישוב איתמר, ראש מרכז סיור ולימוד שומרון יאיר אלמקייס ויו"ר ארגון "שומרים על הנצח" משה גוטמן כדי לאמוד את הנזקים שנעשו למבצר תל ארומה על ידי הרשות הפלסטינית.

אתמול כזכור הונף דגל אש"ף מעל המבצר החשמונאי העתיק.

"מה שאנחנו רואים כאן זו חרפה לאומית. אנחנו רואים את הרשות הפלסטינית בשיא ניבלותה, ברבריות והרס מכוון של עתיקות מתקופת התנ"ך ומתקופת החשמונאים וסתימה של בורות מים עתיקים", אמר דגן.

הוא הוסיף, "הרשות הפלסטינית חופרת כאן עם טרקטורים בתוך אתר ארכיאולוגי עתיק בעל ערך היסטורי אדיר לעם היהודי בצורה גסה. הכל למטרה של הרס, שוד ופרובוקציה עם דגל של מחבלי הרשות הפלסטינית מונף כאן מעלינו. הרשות עצמה אמרה שאין משמעות יותר לשטחי איי, בי וסי. גם אם הרשות הפלסטינית לא הייתה אומרת זאת, מדינת ישראל אחראית על נכסי צאן הברזל של העם היהודי".

"אני קורא מכאן, מתל ארומה, לשר הביטחון חבר הכנסת נפתלי בנט לתת הנחיה ברורה לצה"ל להעיף מכאן את השיקוץ הזה, את הדגל של המחבלים ולהורות לשקם את האתר. אני מתבייש כאזרח המדינה לראות כזה דבר. אני מצפה משר הביטחון, מאלוף הפיקוד, מצה"ל, מהמנהל האזרחי, לשים סוף להפקרות", סיכם ראש מועצת שומרון.

משה גוטמן יושב ראש ארגון 'שומרים על הנצח' ציין כי "מדינת ישראל, כמו כל מדינה מתוקנת, חתומה על אמנות בינלאומיות של שימור מורשת, מתוך הבנה שאנחנו לא נולדנו כאן בחלל ריק ,אלא שאנחנו נמצאים כאן על גבי אלפי שנות היסטוריה. פראי אדם שהציוויליזציה לא חשובה להם, משתמשים בעתיקות האלה בשביל נרטיב פוליטי, בצורה שהיא חסרת כל תרבות. אנחנו קוראים למדינת ישראל להחזיר את השליטה לשטח ולקיים את המחויבויות הבינלאומיות שלה ואת האמנות שהיא מחוייבת אליהן".

יושב ראש מזכירות איתמר אמר כי "בזמן שתושבי איתמר יושבים כאן ברכס ממול ורואים עין בעין את דגל המחבלים מתנופף כאן, מדברים על ריבונות, הופכים אותנו למובלעות באיזו תוכנית כזו או אחרת שמי שתכנן אותה יושב מעבר לים. אנחנו מצפים מממשלת ישראל שתהיה כאן ריבונות אמיתית ולא הפקרות ונתינת אפשרות לאויב להשתלט לא רק על האדמות אלא אפילו על נכסי צאן הברזל של ההיסטוריה היהודית".

יאיר אלמקייס ראש מרכז סיור ולימוד שומרון, הסביר על חשיבות המקום. "תל ארומה, הוא אתר דו-שכבתי, האחד מתקופת הברזל כלומר תקופת התנ"ך עיר הבירה של אבימלך והתקופה השנייה היא התקופה של מדינת ישראל הקודמת למדינת ישראל הנוכחית: מדינת - החשמונאים".

"מי שבנה את המבצר ככל הנראה הוא אלכסנדר ינאי או יוחנן הורקנוס במאה השניה לפני הספירה. האבנים האלה הם המבצר שנבנה על ידי החשמונאים על מנת להגן על תושבי חבל עקרבים שיושבים כאן בתקופת בית שני. יש כאן את מערכת המים מהגדולות שאנחנו מכירים מהתקופה ההלניסטית מערכת מים אדירה, הכוללת תשע בורות מים, 15 אלף קוב מים יכלו לאגור בבורות האלה, הרבה יותר ממה שרוב העם מכיר במצדה, והיא ככל הנראה קשורה לכך שהמבצע הגן על חבל ארץ שנקרא חבל עקרבים שנמצא ממזרח לנו".