התמונה הקבוצתית
התמונה הקבוצתיתצילום: נפתלי גולדגרב

הכנס העולמי של שליחות חב"ד התקיים השבוע בניו יורק בהשתתפות יותר מ-3000 נשים מכל מדינות העולם.

הנשים מפעילות עם משפחותיהן בתי חב"ד בלמעלה ממאה מדינות שונות בהן דרום קוריאה, טייוואן, ניגריה, ברבדוס, מלטה ועוד, כשרבות מהשליחות הן קרובות משפחה שבשל המרחק הגאוגרפי של מקום שליחותן רואות האחת את השניה רק בימי הכינוס.

למרות מזג האוויר הקפוא ששרר במקום, הגיעו הנשים לכנס שהוא קול ייחודי ויוצא דופן במגזר החרדי, בעיקר בפרונטליות של הנשים המשתתפות בו ובעמידתן בחזית הפעילות של בתי חב"ד, לצד בעליהן.

מידי שנה נערך הכנס בסמיכות ליום פטירתה של הרבנית חיה-מושקא שניאורסון, רעייתו המנוחה של הרבי מלובביץ', והוא עומד בסימן האקטיביזם הנשי-היהודי.

מי שתפסו את מירב תשומת הלב השנה היו השליחות מאזור מזרח אסיה, עם דגש כמובן על סין. בהלת וירוס הקורונה הכניסה את שליחי ושליחות חב"ד במדינה הענקית לסיטואציה כמעט בלתי אפשרית, ובכל רחבי הגלובוס נפוצו תמונות של אנשי חב"ד כשהם עטויים במסכות נשימה, ובמקביל מחלקים אוכל לנזקקים, מארגנים סעודות שבת ומסייעים בהנחת תפילין ליהודים.

נואמת הכבוד באירוע ההצדעה היוקרתי לשליחות, "הבנקט", היתה שליחת חב"ד בביג'ינג הרבנית דיני פרוידלייך שסיפרה על ההתמודדות של מנהלת בית חב"ד בימים מורכבים שכאלו.

יצויין, כי הנהלת הכנס ישבה תקופה ארוכה ביחד עם כל גורמי האבטחה והבריאות הרלוונטים כדי להבטיח את קיומו הסדיר של הכינוס ללא חששות וסכנות.

מארגן הכנס, הרב משה קוטלרסקי, סיפר כי שליחות רבות דיווחו על גל משמעותי של עליה בפניות נשיות לבתי חב"ד בעת האחרונה. לטענתן, הסיבה לכך אצל רבות מהפונות היא ה"רצון להכיר את מקורות היהדות ככלי למימוש ולהעצמה נשית", וסדנאות רבות בכנס עסקו במענה לכך.

ויש כמובן גם זווית ישראלית בכינוס: מלבד מושבים מיוחדים שעסקו בלעדית במטיילות הישראליות ברחבי העולם, השתתפה בכינוס גם משלחת של מאות שליחות חב"ד הפועלות ברחבי ישראל.

"בתי חב"ד הם הכתובת היהודית הפופולרית בעולם, ולכן הם כמובן פונים גם למחצית הנשית של האוכלוסייה. השליחות שמפעילות את בתי חב"ד מקיימות הלכה למעשה את חזונו של הרבי, לחבר את הזווית הנשית לזווית היהודית", אמר הרב יוסף אהרונוב, יו"ר מפעל השליחות של חב"ד בישראל.