שולטס והרב כובש
שולטס והרב כובשצילום: דוברות

שר הדתות ההונגרי מיקלוש שולטס נפגש עם הרב הראשי של איגוד הקהילות היהודיות בהונגריה הרב שלמה כובש ואמר לו כי הונגריה מחויבת לשימור מורשת יהדות הונגריה.

"הונגריה כמו ישראל נאבקת לשמירת הצביון הלאומי שלה וערכיה הדתיים, ולכן חשוב מאוד להונגריה לשמר את ערכי ומורשת יהדות הונגריה המעטירה", אמר שולטס.

עוד הוסיף: "זו הסיבה שהממשלה תומכת בשיפוץ בתי כנסת ושימור בתי עלמין ברחבי הונגריה, חינוך יהודי לילדים יהודים, וכמובן החוזה שנחתם בתקופה האחרונה במסגרתו קיבלה הקהילה היהודית האורתודוקסית מעמד מיוחד והכרה רשמית מיוחדת ע"י המדינה, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה, וכן העברת מוזיאון השואה החדש בבודפשט לבעלות קהילת עמי"ך''.

הרב כובש הודה לשר על ההתקדמות ביישום החלטת ממשלת הונגריה להשקיע 1.5 מיליון יורו בשנהבמאבק באנטישמיות בהונגריה וברחבי אירופה.

המאבק כולל תמיכה בפעילות במגוון זירות: במערכות המשפט והחינוך, במערכות ממשלתיות וציבוריות. בכלל זה, יוקם קו חם, שיהיה נגיש בכל רחבי אירופה לדיווח על תקריות אנטישמיות.

השר סיפר בהרחבה על שיתוף פעולה ההדוקה בין הונגריה וישראל בשנים האחרונות. "רק בימים האחרונים ביקשה הונגריה להצטרף לבית הדין הבינלאומי בהאג בכדי לעמוד לימין ישראל בדיונים הנערכים בעניינה. כ"ידידת בית המשפט". הונגריה סבורה כי לבית הדין אין סמכות לעסוק בנושא - והן תפעל למנוע כליל את קיום הדיון", אמר.

"הונגריה היא החברה הכי טובה של ישראל באיחוד האירופי. לא אחת בשנים האחרונות הונגריה בלמה הצהרות עוינות שונות מטעם האיחוד, ורק בפעם האחרונה בקשר לתוכנית השלום של טראמפ".

השר שולטס הוסיף כי "יש הרבה קולות מטעם השמאל הקיצוני שתוקפים ערכי דת ערכי משפחה וערכי הנצרות. הקולות האלה הגיעו גם להונגריה בזמן האחרון. לפני שבועות אחדים הצהיר נציג מטעם מפלגה שמאלנית של כל הגברים הלבנים הנוצרים הם בעצם גזעניים, זה אמירה הרסנית שאינה מתקבלת על הדעת, והונגריה תגדע באיבה כל אמירה מסוג זה".

הרב כובש עדכן את השר בהשלמת התוכניות להפעלת המוזיאון השואה החדש בבודפשט. "בתור נכד לניצולי שואה, דור שביעי בהונגריה, ד״ר להיסטוריה ורב של הקהילה האורתודוקסית אני גאה להוביל את הקמת המוזיאון החדש שינציח את זיכרונם של היהודים שנרצחו.

"כל תלמידי תיכון בהונגריה יחויבו לבקר במוזיאון. מדובר בהזדמנות היסטורית להעביר את הסיפור של הקהילה היהודית ההונגרית שנמחקה כמעט כולה בשואה לדור הצעיר של ההונגרים ובזה לשנות את יחסו של דור שלם כלפי זיכרון השואה".