אנשי מפלגת נעם
אנשי מפלגת נעםצילום: מפלגת נעם

סיסמת הבחירות הישנה והטובה של המפד"ל "נותנים את הנשמה למדינה" טמנה בחובה אמת גדולה. נותנים את הנשמה למדינה – אוהבים ונרתמים עד כדי מסירות נפש. נותנים את הנשמה למדינה – מוסיפים בה עוד יהדות, ועוד נשמה. סיסמה זו הייתה השקפתה של המפד"ל מאז ומעולם. נבחריה הלכו ובאו, טובים יותר וטובים פחות, אך מצעה נותר בעינו – נותנים את הנשמה למדינה.

המפד"ל קמה מייסודה של תנועת המזרחי, זו שלקחה על עצמה לדאוג שהתנועה הציונית לא תעסוק רק בהצלת עם ישראל ובהשבתו לארצו, כי אם גם בהשבת עם ישראל לתורתו ולערכי חייו. אחד מתומכיה הגדולים של המזרחי היה הרב קוק זצ"ל. פעמים רבות דרש הרב מנבחרי התנועה להוסיף רוח של יהדות בכל פינה מפינותיה ולהכריז שההתעוררות לציון נובעת מרוח התורה. עליכם "לזרוק את הנשמה בגווייה הזאת", בתנועה הציונית אשר עד כה היא גוף חסר נשמה, תבע מהם. פעמים מספר מצאה עצמה המזרחי ננזפת על ידי הרב, משום היותה פשרנית ביחס לעוולות הדתיות והתרבותיות אשר התרחשו באותה תקופה בחסות התנועה הציונית.

לאחר קום המדינה המזרחי והפועל המזרחי התחברו והפכו למפלגה הדתית לאומית – המפד"ל. אותה מפד"ל הייתה המנוע המשמעותי ביותר של הוספת יהדות במרחב הציבורי במדינת ישראל. קיפוח מעמדם של בתי הדין, כשרות במטבחי הצבא וחילולי שבת בפרהסיה – אלו ועוד היו בשביל חברי המפד"ל סיבה מספקת לשבירת הכלים. גם מאבק בעד הקמת זרם דתי לחינוך ילדי העולים מארצות ערב הביא להתפטרותו של מנהיגה, הרב מימון ז"ל.

השנים חלפו, המפלגה שמרה פחות או יותר על אופייה, אך נושאי דת ומדינה איבדו את תשומת ליבו של הציבור הדתי-לאומי לטובת המאבקים על ההתיישבות ביש"ע. ברבות השנים המפד"ל מיתגה עצמה כמפלגה שזהו עיקר פועלה.

שינוי שמה של המפלגה לפני כ-11 שנים, יחד עם השאיפה של מנהיגיה החדשים לשים יד על ההגה של הנהגת המדינה, העניקו צורה חדשה למפלגה.

השאיפות הנעלות שאליהן כיוון הרב קוק זצ"ל את המזרחי, קיבלו על ידי מנהיגיה החדשים של המפלגה תפנית של מאה שמונים מעלות. תחת התביעה "לזרוק נשמה בגווייה הלאומית" נזרקו לחלל האוויר סיסמאות שטחיות, לועגות ומלאות גאווה: "נמאס לנו להיות מש"קי הדת של המדינה" ו"הגיע זמן לשים יד על ההגה". צביונה היהודי של מדינתנו הונח אחר כבוד בקרן זווית ואת מקומו תפסו חלומות על הנהגה.

לא עוד קטנים ולא משמעותיים, לא עוד עיסוק בפרטים לא פופולריים כמו חוק השבות, שבת, גיור ונישואין. מעתה אך ורק נושאים נחשבים ובעלי רייטינג – הסדרת יישובים, שינוי השיטה לבחירת שופטים ועוד.

אולם מתוך כוונה טובה לקחת אחריות ולתפוס את ההנהגה, ויתרנו לעצמנו ולמדינה כולה על ערכים רבים. מי שכבול לרצון לתפוס את ההנהגה, מתקשה לעמוד כחומה בצורה ביחס לנושאים היורדים לשורשה של הזהות היהודית במדינה, בוודאי כאלו שנחשבים בעיני המומחים לחביות נפץ של ממש.

ובינתיים, אין חלל ריק. אם אין מפלגה דתית לאומית שדואגת לזרוק נשמה במדינה, המציאות לא דורכת במקום. בזמן שבו יש מי ששוגים בחלומות ושוכחים את ייעודם האמיתי, ישנם אחרים שפועלים ללא הרף כדי למחוק ממדינת ישראל כל סממן של יהדות, ובשבילם אין זה משנה ידיו של מי מונחות על ההגה. אמיתות וערכים שעד לפני פחות מעשר שנים היו היסודות הפשוטים של חיינו איבדו את הזכות לבוא בקהל והרכבת ממשיכה לדהור.

על הדור שלנו מוטל למלא את תפקידן ההיסטורי של תנועת המזרחי והמפד"ל, מתוך הבנה שהשאיפה להנהגת המדינה אסור לה שתוביל לוויתור כלשהו על ייעודנו העיקרי – זריקת נשמה במדינה ושמירה על יהדותה של מדינת ישראל.

הכותב הוא ממייסדי מפלגת נעם, לשעבר מנכ"ל משרדי הפנים והשיכון