חילול הקודש במֶכַּה

הפרשן לענייני ערבים, נעם בנעט, מסביר מה עשו עולי רגל טורקים למכה שהכעיס את העולם הערבי, ומביא את תגובות הקריקטוריסטים.

נעם בנעט , כ"ה בשבט תש"פ

ה'כעבה' שבעיר מכה בסעודיה
ה'כעבה' שבעיר מכה בסעודיה
צילום: רויטרס

לאכול קציצות זה בסדר. לשתות חלב זה גם בסדר אבל תלוי סדר הפעולות. הרי לא שותים חלב אחרי שאוכלים קציצות - בטח לא בבית הרב. לך תסביר לרב שהאחים עזריאל וגבריאל הם שניים וכל המטרה לחתן את עזריאל - או לפחות להגיד לרב שהוא "לא בישל" (גדי בחלב אמו).

מקרה דומה עשו התורכים... מה חשבו לעצמם קבוצת עולי רגל תורכיים כשצעקו לפני כמה ימים 'ברוח ובדם נפדה נפדה אותך אל-אקצא' - כשהם במסגד הגדול במֶכַּה, ליד הכַּעְבַּה. יש דברים שפשוט לא עושים.

מעשה שהיה כך היה - החבורה עשתה 'עֻמְרָה', עלייה לרגל שאינה בתאריך המיועד (שנקרא חג'). הם צעדו וצעקו בגאווה 'ברוח ובדם נפדה נפדה אותך אל-אקצא' תוך מצוות ה'סָעִי' (ריצה).

מצוות ה'סָעִי' היא חלק ממצוות העלייה לרגל בה רצים בין הגבעות 'צפא' ו'מַרְוָא' שעל פי המסורת המוסלמית הגר, אשת אברהם, ובנה איסמאעיל (ישמעאל) חיפשו בין שתי גבעות אלה מים עד שנגלו להם מי הזַמְזַם. כיום מיליוני מאמינים מבקרים מדי שנה את באר הזַמְזַם ממנו במסגרת החַג' והעֻמְרָה שותים המבקרים ממימיו.

חזרה אל הסרטון - הסרטון הכעיס גולשים מוסלמים רבים הן משום הכנסת פוליטיקה אל תוך הדת, ולא סתם בכל מקום אלא במקום המקודש לאסלאם, מֶכַּה. ומילא במֶכַּה, אבל להזכיר דווקא את מסגד אל-אקצא?

בין התגובות הלועגות לארדואן, בין השאר תמונות שלו עם מנהיגי ישראל לאורך השנים, וכן טענה שאם הוא היה רציני כל כך בשחרור ירושלים היה מנתק את הקשרים המדיניים והכלכליים שלו עם מדינת ישראל - זאת עם טענות נוספות נגדו.

בין התגובות נמצאה גם השוואה להשתלטות הקרמטים, כת שיעית קיצונית שהשתלטה על מכה במהלך המאה העשירית וחטפה את האבן השחורה, שחזרה למקומה רק אחרי 22 שנים.

הקריקטוריסט פַהֶד אלגֻ'בַּיְרִי מתייחס לכאוס שיצרו עולי הרגל התורכים במסגד הקדוש במכה. בקריקטורה שהתפרסמה בעיתון הסעודי 'א-סַבְּק' אנו רואים השוואה בין שתי מהומות שגרמו איראן ותורכיה - שתי מדינות לא ערביות.

בחלק התחתון אנו רואים את המהומה של התורכים, שכותרתה '2020 התורכים מנסים לעורר כאוס (פאודה) במסגד הקדוש' בה רואים עולי רגל רובם משופמים עם דגלי תורכיה, נבוט חרב ותמונות של נשיא תורכיה, רֵגֵ'פּ טָאִיפּ אֶרְדוֹאָן.

בחלק העליון אנו רואים עולי רגל כולם מזוקנים עם דגלי איראן, נבוט חרב ותמונות של המנהיג העליון דאז, אַיַתֹאלַלה רוֹחאלַלה חֹ'מֵינִי, מייסד המהפכה האסלאמית באיראן. הכותרת בחלק זה '1987 האיראניים מנסים לעורר כאוס (פאודה) במסגד הקדוש'.

לעומת מהומות 2020 שארעה ב'עֻמְרָה' (כאמור עלייה לרגל שאינה בתאריך המיועד שנקרא חג'), אירועי 1987 היו בעלייה לרגל הרשמית. אירועי 1987 ידועים כחג' הקטלני ביותר בו 402 איש, רובם איראניים נמחצו למוות בהפגנה נגד ארה"ב וישראל ובעד המהפכה האסלאמית ואחדות המאמינים המוסלמים.

בוידאו נראים אירועי 1987

החבורה התורכית לבשה כמובן בגד לבן הנקרא 'אִחְרָאם' (כך גם נקרא מצב הקדושה של העולה לרגל) אך בקריקטורה של אַמְנַה אל-חַמַּאדִי, קריקטוריסטית מאיחוד האמירויות, שהתפרסמה בעיתון אל-אִתִחַאד אנו רואים אותם צועקים 'ברוח ובדם נפדה נפדה אותך אל-אקצא', בצבעים מנומרים כרמז לכיבוש צבאי.

תזכורת לכך שהערים שמכה ואל-מדינה הקדושות לאסלאם, היו בשליטה של האמפריה העת'מאנית, הגרסא הקודמת של תורכיה, אליה במידה מסוימת רוצה ארדואן לחזור. בתקופה זו אגב, נבנתה מסילת הרכבת החִגַ'אזית שהיתה אמור להביא עולים לרגל מ'סוריה הגדולה' הסמוכה לתורכיה של היום, אל שתי הערים הקדושות.

אמנם לא ברור אם מדובר בשליחים ישירים של אֶרְדוֹאָן, אבל יש לזכור כי עולי הרגל התורכים צריכים לעבור דרך 'הרשות לענייני הדת' המקומית. כמו כן, אֶרְדוֹאָן ידוע כאחד שמשקיע רבות בירושלים ואף דרבן בנאומיו את החשיבות לעלייה לרגל לירושלים ולמסגד אל-אקצא.

לי אישית זה מזכיר שני מאבקים בין בתי מקדש יריבים - שניהם קשורים לירושלים. האחד מספר מלכים שבתנ"ך בו מוזכר ירבעם בן נבט, מלך ישראל, באומרו "אִם יַעֲלֶה הָעָם הַזֶּה לַעֲשׂוֹת זְבָחִים בְּבֵית ה' בִּירוּשָׁלַ‍ִם וְשָׁב לֵב הָעָם הַזֶּה אֶל אֲדֹנֵיהֶם אֶל רְחַבְעָם מֶלֶךְ יְהוּדָה... וַיַּעַשׂ שְׁנֵי עֶגְלֵי זָהָב וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רַב לָכֶם מֵעֲלוֹת יְרוּשָׁלַ‍ִם הִנֵּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" כלומר ירבעם חשש שהעולים לרגל לבית המקדש בירושלים יעזבו אותו לטובת רחבעם. אז הוא הקים שתי במות - בדן ובבית אל.

להבדיל - השני היה הח'ליף האֻמַיִי עַבְּד אל-מַלִכּ בשנה סביב שנת 691 את כיפת הסלע במרכז הר הבית כחלק ממאבק פנים-מוסלמי נגד מורד ממֶכַּה. נראה שהשתיקה בהסכמה של העולם הערבי ובראשו סעודיה על עסקת המאה מעורר מאבקים ישנים.

סַלְמָאן בִּן עַבְּד אלעַזִיז, מלך סעודיה, עדיין מחזיק כמובן בתואר 'משרת שתי הערים הקדושות', אך הנה סקר של ג'מאל ריאן, מגיש בכיר באלג'זירה הקטרית שתומכת בתורכיה, השואל מי המדינה שתמלא את מקומה של סעודיה (שזנחה את הסוגיות החשובות ובראשן הנושא הפלסטיני) בהובלת העולם המוסלמי – תורכיה מובילה עם 75% תמיכה. שאלה זו עלתה כחלק מסדרת סקרים שהעלה ברוח 1,000 ימי החרם הערבי של מדינות הסמב"א (סעודיה, מצרים, בחרין ואיחוד האמירויות) על הנסיכות הקטרית.

מקרה זה הוא עוד מקרה בוחן למאבק ההגמוניה בין שלוש המדינות המוסלמיות – סעודיה, איראן ותורכיה, שכל אחד רואה את עצמה כמנהיגת העולם המוסלמי.
נמשיך לעקוב.

נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת 'חלון למזרח התיכון המתחדש'. אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם