מנדלבליט: הטענה שאנו פועלים משיקולים פוליטיים - חמורהיהודה גרובייס

היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט תקף הבוקר (שני) בכנס ירושלים ה-17 של העיתון "בשבע" את הטענות למניעים פוליטיים בהחלטות על העמדה לדין של אישי ציבור.

"הטענה כי היועמ"ש ופרקליטות המדינה פועלים כביכול משיקולים שאינם ענייניים, או אף חמור מזה, חלילה, משיקולים פוליטיים - חמורה", קבע מנדלבליט.

לדבריו, "כפי שהסברתי בעבר, שלטון החוק איננו שלטונו של המשפטן. אנחנו לא מחליפים את הדרגים המקצועיים, ולא קובעים את המדיניות".

"מדינת ישראל היא מדינת חוק, לא מדינה שבה איש הישר בעיניו יעשה", הוסיף והדגיש היועץ המשפטי לממשלה בדבריו.

"במדינת ישראל שלטון החוק מחייב את כולם – את האזרח ואת רשויות השלטון, את הפקידות ואת נבחרי הציבור. אלה הם כללי המשחק בדמוקרטיה. אי אפשר להתאים אותם לאינטרסים פוליטיים או סקטוריאליים", טען מנדלבליט.

מנדלבליט תקף במרומז גם את עמדת הממשלה שהוגשה לאחרונה לבג"ץ, ולפיה חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה איננה מחייבת את שרי הממשלה.

"כאשר גורמים בכירים בדרג המדיני מתבטאים על כך שניתן להימנע מלכבד את פסיקת בית המשפט העליון, או מבהירים שאין בכוונתם לשקול ולכבד את חוות דעתו המשפטית של היועמ"ש; כל הדברים האלה מביאים להחלשת המעמד של שלטון החוק - ויש להצר על כך", אמר מנדלבליט.

היועמ"ש דחה גם את הטענות בשמאל נגד ההחלטה לפתוח בחקירה בפרשת 'המימד החמישי' ואמר "אני משוכנע, ואני רוצה להגיד את זה כאן בצורה ברורה, כי ממלא מקום פרקליט המדינה איננו פועל מתוך שיקולים פוליטיים. זוהי טענת כזב. היא נועדה לפגוע באמון הציבור בפרקליטות, ויש לדחות אותה בכל תוקף".

מנדלבליט הדגיש כי הוא עובד בשיתוף פעולה מלא עם מ"מ פרקליט המדינה, "אני גם רוצה לומר פה בצורה הברורה ביותר – ממלא מקום פרקליט המדינה ואני נחושים לעבוד בשיתוף פעולה מלא למען קידום שלטון החוק במדינה, ולמען ביצור מעמדה העצמאי של התביעה הכללית".