מטבח צבאי, ארכיון
מטבח צבאי, ארכיוןללא קרדיט צילום

ענף הכשרות של הרבנות הצבאית מאשר לחיילים שאינם שומרים כשרות לאחסן מזון טרף במקררים שמחוץ למטבח הצבאי, זאת לאחר לחצים מצד הפורום החילוני.

כזכור, בצה''ל התעוררו בתקופה האחרונה מספר פרשיות בהן נענשו חיילים שאינם שומרים כשרות, על הכנסת מזון בשרי או ללא כשרות למקררים במשרדים ובחדרים.

יותר מכל זכורה "פרשת הסנדוויץ'" משנת 2015, בה נענש חייל ונשפט על ידי המג"ד למחבוש, על אכילת סנדוויץ' חזיר בשטח אימונים בבסיס. אז הודיע דובר צה''ל כי "לא יחטט בתיקים", אך לא אישר רשמית מזון ללא כשרות.

כעת, ההנחיות החדשות של הרבנות הצבאית שהגיעו לידי ערוץ 7 מוותרות על כשרות המזון הפרטי ומגדירות את המקררים הצבאיים, שאינם במטבחים, "אקס טריטוריה" ומתירות רשמית הכנסת מזון "בשרי או ללא כשרות כלל".

לשון הפקודה החדשה לכשרות מטבחונים:

1. המטבחונים מאופיינים כ חלביים ולכן הכלים שיימצאו בהם יהיו חלביים בלבד, המזון שיימצא בהם יהיה חלבי או פרווה.
2. בתוך המטבח ישנה "אקס-טריטוריה" והיא המקרר ובה מותר שיימצא מזון שאינו חלבי או פרווה, משמע: יכול להיות בשרי או אפילו ללא כשרות כלל.
3. התניות לאחסון והצריכה של המזון הנ"ל שתואר בסעיף 2:
א. יאוחסן בכלי סגור.
ב. ייאכל בכלים חד"פ בלבד.
ג. לא תעשה בו שום פעולת עיבוד או חימום במטבחון (כגון: חימום במיקרוגל, חיתוך על קרש חיתוך בסכין וכד').
4. בהתאם לכך, בניגוד לשאר הכלים והמיכון במטבחון, המקרר לא יאופיין כלל.

גורמים ברבנות הצבאית שקיבלו את הפקודה החדשה הגיבו "זו בושה וחרפה. אפשר להבין איחסון מזון בשרי בכלי סגור. אך להתיר הכנסת מזון טרף למקררים? זה דבר שמעולם לא היה בצה''ל ב-72 שנות קיומו. זו הידרדרות חמורה עם השלכות מרחיקות שתפגע בכשרות בצה''ל בעוד מקומות".

תגובת דובר צה"ל:

''בתום עבודת מטה מקיפה ומעמיקה, הגדירה הרבנות הצבאית נהלי כשרות למטבחונים. לפני כן, לא היו פקודות כשרות בנוגע למטבחונים, והדבר גרם לחוסר בהירות בקרב חיילים ומפקדים. כעת הנושא הוסדר.

''בהתאם להנחיות, נקבע כי המטבחונים יוגדרו כחלביים ויעשה בהם שימוש למאכלים חלביים או פרווה בלבד. עם זאת, כפי שהיה עד היום, חיילים רשאים להביא מזון פרטי מן הבית בקופסאות סגורות לצורך אחסון במקרר. יודגש כי לא קיימת פקודה האוסרת על הכנסת אוכל שאינו כשר לבסיסי צה"ל על ידי חיילים, האיסור על הכנסת אוכל שאינו כשר תקף למטבחים וחדרי אוכל בלבד.

''הפקודה החדשה מאזנת באופן מיטבי בין שמירה על הכשרות במרחב הציבורי המשמש את כלל חיילי היחידה, ובין צרכיו הפרטיים של כל חייל. הפקודה תייעל את שמירת הכשרות גם במטבחונים''.