אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

שטר מכר של בית באזור מונטריאול מכיל סעיף שאמור למנוע את מכירתו לאדם יהודי.

זהו כבר הבית השני באזור העיר סן ז'ן סור רישליה שבפרובינציית קוויבק, בקנדה, בו התגלה כי שטר המכר שלו כולל סעיף יש סעיף שעבוד, המונע מכירה לכל אדם ממוצא יהודי, כך דיווחה רשת CTV.

מי שעומד מאחורי הכנסת הסעיף האנטישמי לשטרות המכר הוא חקלאי מסן ז'ן סור רישליה, שחילק את שטח האדמה שברשותו ומכר חלקות מאדמתו לפני כ-60 שנה. החקלאי הכניס לחוזה סעיף המונע מכירה ליהודים. כיום נמצאים כ-350 בתים על שטח זה.

אחרי גילוי הפרשה הורה בית המשפט העליון של קוויבק למחוק את הסעיף משטר המכר, מכיוון שהוא עומד בסתירה לאמנת הזכויות והחירות הקנדית.

דוברה של שרת המשפטים של קוויבק, סוניה לבל, אמר ל״מונטריאול גאזט״ שהממשלה תפעל להעביר החלטה קולקטיבית בנושא כדי שבעלי הבתים לא יצטרכו לפנות כל אחד בנפרד לבית המשפט בבקשה לבטל את הסעיף האנטישמי משטר המכר שלהם.

"אין זה המקרה הראשון שבו בעלי נכסים הושפעו ממגבלות אנטישמיות שמקורן בעידן שחלף", אמרה אטה יודין, סגנית נשיא המרכז לענייני ישראל והיהדות בקוויבק. "חוזים אלה, שהיו נפוצים בכל רחבי צפון אמריקה בשנות ה-50 של המאה הקודמת, בוטלו על ידי בית המשפט העליון, ואין סיבה שסעיפים אלה יישארו על הנייר. "הייתי רוצה לחשוב שכל אדם בעל מצפון נקי, שנתקל במשהו כזה ברשומה הציבורית שלו, יעשה מאמץ נוסף למחוק את הסעיף הזה, ולא ישאיר אותו כמורשת למי לבאים אחריו".