יעקב מרגי
יעקב מרגיצילום: ארן דולב

יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), ממליץ לשר החינוך לפרוש מתפקידו.

במהלך הכנס השנתי של איגוד מנהלי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, אמר מרגי כי הרב רפי פרץ "הוא איש יקר שבא כדי להציל את המפלגה בסיבוב א', אבל לאחר מכן ראוי היה שיפרוש. הוא משלם מחירים אישיים כבדים מצד אחד ואומר דברים שלא צריך להגיד מצד שני.

''אני מייחל ומקווה שיבחר שר חינוך אמיץ, שבע מאבקים ונטול קרדיטים, שיביא למדינת ישראל מערכת חינוך מקדמת וחזקה", הוסיף ח"כ מרדי.

לדבריו, המחיר של הבחירות המתמשכות ישראל תשלם בריבית במהלך השנים הבאות. "הנזקים הישירים הם כמעט שני מיליארד, אבל הנזקים העקיפים הם ארוכי טווח ויקח עוד שנים רבות לתקן את הנזק".

על כהונתו כיו"ר ועדת החינוך סיפר מרגי "זאת בהחלט תקופה מאתגרת, קשה, עם הרבה נושאים לא פשוטים. מצאתי את עצמי נציב תלונות של המדינה בנושאי חינוך. הפכנו להיות הרבה יותר אינטראקטיבים והנענו תהליכים שהועדה לא עסקה בהם קודם. אני נותן מענה לכולם, ללא קשר למגזר או לדת. איפה שצריך לתקן אני פועל. קיימתי הרבה יותר דיונים על החינוך במגזר הערבי למשל מאשר על החינוך במגזר החרדי".

לגבי יישום רפורמת חוק החינוך המיוחד אמר מרגי: "כשחוקקנו את הרפורמה של החינוך המיוחד היינו מלאי כוונות טובות, אבל חשבנו שנפקח, נבקר ונוביל את הפיילוט. ופתאום נחתה עלינו שנת בחירות ואין לי את הכלים האובייקטיבים לפקח וללוות את התהליך הזה. מי שיער לעצמו שנהיה שנה בנבצרות. צריך להביא חברה חיצונית אובייקטיבית שתלמד ותלווה את יישום החוק. חייבים מישהו בלתי תלוי שיבחן את הפיילוט, כי אני שומע את כולם. צעקות מצד אחד מול מחיאות כפיים מצד שני, מול אנשים שאומרים לי שזה לא משמעותי. אני בא בידיים נקיות, אבל בתקופת בחירות אין לי יכולת ללוות את המצב, לכן במציאות הנוכחית חייבים לשכור חברה שתלווה את זה.

"יכול להיות שהיישום טוב אבל טעינו בחקיקה, אני לא יודע. צריך מישהו שיבחן את הפיילוט בצפון בהקדם. זה לא יעלה הרבה כסף''.

מרגי הוסיף: "אני הייתי מעלה את דרישות הסף ללימודי הוראה והשכר בהתאם. רק ככה נצליח להעלות את קרנו של מקצוע ההוראה. זה יביא כוחות חדשים וטובים למקצוע ההוראה. במקום לברוח לעמק הסיליקון אנשים ירצו ללמוד הוראה ולהוביל את הדור הבא".

לסיום אמר: "אני מייחל ליום שתעודת הבגרות תהיה יותר משמעותית. זה יקרה רק כשנפסיק להימדד בכל מיני אחוזי זכאות מזוייפים. כל מנהל טוב יכול להצעיד את בית הספר שלו לאחוזי זכאות גבוהים. זה לא אומר כלום. פגשתי מועצה שנמצאת תמיד בראש טבלת הבגרויות אבל רוב התלמידים לא ממשיכים לאקדמיה, אז מה מועילה להם התעודה השאלה היא מה הם יעשו עם זה אחר כך. לא לבלוע חומר, להקיא בבחינה ולשכוח, אלא להביא מודל חינוכי טוב. יש הרבה כסף במערכת החינוך. לא בטוח שאנחנו מוציאים את התפוקה בהתאם להשקעה".