ארכיון
ארכיוןצילום: ISTOCK

דוד רפאל, מנכ"ל ובעלים בקבוצת רפאל נדל"ן, מתייחס לסוגיה הכואבת של הרוגי ענף הבנייה, למרות עיסוק ציבורי נרחב בחובת מקדמי הבטיחות בענף הבניה והצורך בפיקוח הדוק יותר.

ענף הבניה הוגדר כקטלני ביותר במשק כאשר 48 אחוזים מכלל העובדים שנהרגו בתאונות עבודה בשנת 2019 נהרגו בענף זה ולטעמו של רפאל קבלנים יעמדו בתנאי בטיחות אם זה יכאב להם בכיס.

"לא חייבים שאדם ימות כדי לנקוט באמצעים. הדבר החשוב ביותר הוא שבין אם מישהו נהרג ובין אם לא, יש להטיל קנס כבד על הקבלנים, 250 עד 300 אלף שקלים, ואם צריך אז גם לסגור אתרים", אומר רפאל.

בדבריו מדגיש רפאל כי בעוד ההתמקדות התקשורתית היא במספרי ההרוגים בענף הבנייה הרי שהמספרים אינם כוללים את מספרי הפצועים. "אין נתונים מדויקים לגבי הפצועים, אבל יש לא מעט פצועים שלא ימשיכו את החיים בצורה רגילה ושגרתית".

את הענישה הכבדה מציע רפאל להטיל על מי שלא יעמוד בכללי בטיחות חמורים, ומאידך עולה השאלה אם עמידה בכל תנאים אלה עלולה להעלות את מחירי הדירות. רפאל משיב בשלילה. "גם אם ניקח עוד מפקח ויועץ בטיחות זה יעלה כ-10 עד 15 אלף שקלים בחודש. זה לא משמעותי למי שבונה עשרות קומות. זה לא סכום שיפיל קבלנים".

באחרונה היו מי שהציעו לעודד רוכשי דירות לבחון את רמת השמירה על בטיחות ולהחליט לרכוש מקבלן אחר במידה וכללים אלה לא נשמרים. מציעי ההצעה הביעו תקווה שכאשר קבלנים יראו שלקוחות נוטשים אותם הם יגבירו את רמת הבטיחות של עובדיהם, אך דוד רפאל סבור שמהלך שכזה הוא חסר סיכוי.

"אנשים לא באמת מבינים את כללי בטיחות הבניה. כשמגיע אדם מהישוב הוא לא מבין את כללי הבטיחות ולכן זה לא משנה. אני לא חושב שזה נכון לעשות זאת".