הסיכה החדשה
הסיכה החדשהצילום: דובר צה"ל

בשנת 1951, מג״ד 890 דאז, יהודה הררי וסגנו, אריה אפרת, עשו היסטוריה. השניים עיצבו לראשונה סמל דמוי נחש מעופף ("שפיפון"), שלימים הפך לסמלה האגדי של חטיבת הצנחנים.

אותו סממן, ששונה רק פעם אחת נוספת לפני כ-30 שנה, עבר ממש לאחרונה מתיחת פנים, ויוחלף מחר (חמישי) בסיכה חדשה ונוצצת, שיקבלו כלל הלוחמים.

היוזמה לשינוי היא של מפקד החטיבה, אל"ם יובל גז, שנולדה בעקבות רצון שעלה מהשטח.

הראייה החטיבתית היא כי השנה והעשור החדש צריכים להביא איתם עידן של לוחמים מתקדמים, נחושים ועוצמתיים יותר - ושיש לספק להם סמל שייצג אותם בצורה מדויקת.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

אז מה השתנה? כבר במבט ראשוני, ניתן להבחין כי הסיכה גדולה יותר מקודמתה, אך עדיין, הנחש המכונף נותר במקומו.

"היה לנו חשוב לחדש, אבל מבלי לפגוע במסורת ובהיסטוריה שהסמל מייצג", מספר אל"ם גז על הבחירה, "כל אלמנט שמופיע בסיכה מתייחס לתכונה אחרת, איתה צריך להזדהות כל לוחם בחטיבה". השפיפון המעופף, לדוגמה, מאופיין כמתוחכם, נחוש וקטלני, ומרמז על נחישות ודבקות במטרה.

הכנפיים בסיכה מסמלות את השאיפה המתמדת למצוינות, את ההתפתחות, החדשנות והרצון לפרוץ דרך - הרוח הנושבת בחטיבה, של התנדבות ואומץ לב.

ולצד אלו, החרב הניצבת במרכז מסמלת את הבסיס האיתן עליו ערכי החטיבה מושתתים - המורשת המפוארת, הפגנת היוזמה והשאיפה לניצחון בכל מפגש עם האויב.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

מלבד הגודל שהשתנה - הפעם הצנחנים יענדו את הסיכה במיקום אחר לגמרי. עד היום, הסיכה הייתה מוצמדת לכיס החולצה, אבל אחרי מחשבה רבה הגיעו בחטיבה למסקנה שמי שמגיע לשורותיהם - בוחר להיות שם מרצונו, וזה משהו שצריך להיות מופגן על המדים.

"עליו 'להתנדב' ולהחליט שהוא רוצה להיות לוחם ביחידה הזו עם כל המשתמע מכך", הוא ממשיך, "ולכן החלטנו שהמיקום ההולם לסיכה החדשה יהיה מעל כיס החולצה השמאלי - יחד עם הסיכות ההתנדבותיות (כמו למשל, סיכת לוחם החוד)".

ההשקה של הסיכה תתבצע לאחר מסע של 15 קילומטרים, מבית ינאי ועד לבית ליד, בו תצעד החטיבה בשלמותה. ולאחר ערב מור"קים פלוגתיים עם מפקדי עבר ובכירים לדורותיהם - יוחלפו הסיכות באופן רשמי.

"זה אירוע מרגש שקורה לעתים נדירות מאוד", מדגיש המח"ט, "המפגש בין מפקדי עבר לעתיד הוא מיוחד במעמד הזה, בעיקר כשהסמל החטיבתי עומד על הפרק".

"מדובר בצעד אומנם קטן, אבל משמעותי, שמצביע על הכיוון אליו מתפתחת היחידה", מתגאה המח"ט, "אני מאמין כי הלוחמים בחטיבה יראו בסמל החדש מקור גאווה שיעודד אותם לרצות להיות טובים אפילו יותר, ולהגשים את כל הערכים שהסיכה באה לייצג, כי בסוף - מה שחשוב הוא לא הסיכה, אלא הלוחם שעונד אותה".