אלמוז בדיון על נתוני המתגייסים החרדים בוועדת חוץ וביטחון
אלמוז בדיון על נתוני המתגייסים החרדים בוועדת חוץ וביטחוןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כשפורסם בשבוע שעבר דו"ח ועדת נומה לבדיקת זיוף הנתונים בגיוס החרדים, זה הספיק כדי לעורר סערה. לראשונה הודה צה"ל בהטעיה מכוונת במספרי גיוס החרדים בשנים 2018-2016. הוועדה קבעה שיש לתת נזיפה לראש אכ"א האלוף מוטי אלמוז, ראש חטיבת כוח האדם הקודם (תא"ל, בחופשת פרישה) יינזף פיקודית וראש ענף תכנון כוח אדם הקודם (אל"מ) יינזף פיקודית וקידומו יעוכב בשנה נוספת. אולם מתברר שהמציאות בפועל חמורה הרבה יותר. על פי מידע שהגיע ל'בשבע' שורה של ניגודי עניינים, עדויות שהועלמו מהדו"ח הסופי ומסקנותיו וכן דיווחים כוזבים בדיונים השונים הובילו לכך שהמחדלים הגדולים כלל לא צוינו בדו"ח.

"הבעיה הראשונה של הוועדה היא התקופה שאותה היא חקרה", אומר נציב קבילות החיילים לשעבר, האלוף (מיל') יצחק בריק. "המנדט שלה היה לחקור את הזיופים משנת 2011, אלא שהיא בדקה רק את האירועים משנת 2016. הסיבה הרשמית הייתה שבגלל שלא היו הגדרות ברורות מי מוגדר כחרדי, לא ניתן היה לבדוק האם היו זיופים. הדבר היחיד שניתן היה לבדוק, הם אומרים, זה האם עמדו ביעדים. אלא שכל זה רחוק מלהיות נכון: בידי הוועדה היו עדויות ברורות של האנשים שזייפו את הנתונים, שהודו שהתהליך התחיל הרבה קודם לכן, ברוח המפקדים".

הנתונים עד 2016 הוסתרו

העדויות שאליהן רומז בריק הן עדות מוקלטת מפורשת שהגיעה לידי הוועדה, ובה אמר עוזרו של ראש מדור גיוס החרדים באכ"א דאז, רס"ן (מיל') אמיר ועקנין, שבמשך ארבע שנים זייף את מספרי גיוס החרדים בכך שהכניס לרשימה חיילות, דרוזים ואנשים נוספים שאי אפשר לטעות ולשייכם למגזר החרדי.

עוד מוסיף עוזרו של ועקנין בעדות המוקלטת כי רק שני אנשים, הוא ואזרח עובד צה"ל, החזיקו בנתוני האמת ובנתונים המדווחים, ועל כן גם הנתונים שנמצאים בידי צה"ל, שעליהם הוא דיווח לוועדת החוץ והביטחון במשך שנים, מזויפים ומנופחים. עוזרו של ועקנין מציין כי הדברים נעשו ברוח המפקדים.

כשחברי הוועדה שמעו את ההקלטה הם זימנו את עוזרו של ועקנין למתן עדות. הוא חזר על הדברים שנאמרו בהקלטה והוסיף שנתוני האמת בידיו. האלוף נומה ביקש מועקנין שימסור לוועדה את הנתונים שבידיו ואלה אכן נמסרו לוועדה. אלא שבדו"ח הרשמי העדות והנתונים כלל לא מופיעים. לעומת זאת ועקנין, שכבר נמצא מחוץ לצה"ל, קיבל נזיפה פיקודית. גורמים המעורים בנושא מציינים שצה"ל משתמש בועקנין כשעיר לעזאזל כדי לקבור את הפרשה.

ראיה נוספת שהייתה בידי הוועדה היא מכתב שכתב אברהם ברון, לשעבר ראש איגוד ישיבות ההסדר במשך 25 שנה, שהיה אזרח עובד צה"ל במדור גיוס חרדים בתחילת העשור. המכתב, שנמצא בידי 'בשבע', ניתן בפגישה בינו ובין מי שהייתה אז ראש אכ"א וכיום חברת כנסת מטעם כחול לבן, האלופה (מיל') אורנה ברביבאי.

במכתב, שנכתב בתאריך 2.3.12, מפורטים שורת הכשלים של גיוס החרדים, וכן אמירה מפורשת שנעשים זיופים בנתונים. בין השאר נאמר שם: "ציפיתי שעם כניסתך תזמני את כל העוסקים במלאכה לבניית אסטרטגיה של הצבא מול החברה החרדית להגדלת היקף הגיוס. דיון שלא היה בשנתיים וחצי האחרונות. לצערי וידאתי זאת עם הרב ראב"ד (תא"ל הרב רמי ראב"ד, לשעבר רב חיל האוויר ורב פרויקט שח"ר - א"מ), הרב פריכטר והרב גליקמן. הגענו למצב שעם הוצאתם של הרב ראב"ד ושל החתום מטה, אין בצבא גורם הזוכה לאמונם הכה נדרש של הרבנים החרדים. את התוצאות כבר רואים, שלא לדבר על אחיזת העיניים שנותנים לך ואת מעבירה אותם כלפי מעלה לפוליטיקאים".

ברון עצמו חשף השבוע בריאיון לרדיו ללא הפסקה את קיומו של המסמך, וכן את העובדה שהעביר את המסמכים לוועדת נומה. גם מסמכים אלה לא מופיעים בדו"ח הוועדה. "ההתעלמות מהמכתב היא שערורייה", אומר בריק, "ברון ביקש להיפגש עם סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר נווה, ובצה"ל סירבו. זה נראה סיפור שיטתי. ועדת נומה מחזיקה בידה עדויות של הקצין שזייף את הנתונים במשך ארבע שנים, כולל נתוני האמת, ובנוסף לכך מכתב של רב שהיה מראשי המערכת ומחה על הזיופים בפני ברביבאי, ואת כל זה הוועדה לא מוצאת לנכון להציג לציבור".

שלא יידעו שנכשלנו

מחדלי ועדת נומה לא הסתכמו בהעלמת העובדות שקדמו ל-2016. האלוף נומה היה מפקדו הישיר של תא"ל אמיר ודמני, כיום ראש חתומכ"א (חטיבת תכנון ומחקר כוח אדם בצה"ל). ודמני הופיע בפני ועדת חוץ וביטחון בדיון בנושא מלפני כחודש וחצי, בעקבות חשיפתה של כרמלה מנשה בכאן רשת ב'. השבוע חשפה מנשה שודמני קיבל נזיפה פיקודית, למרות שהדבר לא מצוין בדו"ח. לפי צה"ל הסיבה היא שנושא הנזיפה אינו קשור ישירות לזיופים, אלא לנושא צדדי של פעילות מול עמותת שח"ר, שצה"ל הורה להפסיק לעבוד מולה בעקבות שורת מחדלים.

העובדה שודמני לא מוזכר בדו"ח כבר זכתה לביקורת, וצה"ל דחה אותה בטענה שודמני נכנס לתפקידו רק ביולי 2019, ולכן אין לו חלק בפרשה. אלא שבפועל ודמני הקים את מדור גיוס חרדים, במסגרת תפקידו כראש עתכ"ס (ענף תכנון כוח סדיר), וליווה את התהליך מיומו הראשון. גורמים בצה"ל מספרים ל'בשבע' שלא בכדי הצבא מנסה להעלים את שמו של ודמני מהפרשה. זאת משום שהוא מסומן כמי שבעתיד הקרוב יגיע לשמש כראש אכ"א, והמערכת מעוניינת להגן עליו. החשש הוא שאם תתגלה מעורבותו הגדולה, שחלקה ייחשף כאן בשורות הבאות, קידומו יסוכל.

גם הטיעון שצה"ל מוסר, שודמני לא מעורב בפרשה שכן נכנס לתפקידו ביולי האחרון, אינו תופס במבחן המציאות. על פי שיחות שהגיעו לידי 'בשבע', גם לפני כניסתו לתפקיד ודמני היה מעורב בזיוף הנתונים.

בסוף 2018 נכנס סא"ל תלם חזן לתפקידו כראש מנהלת החרדים. הוא גילה שהנתונים שצה"ל העביר במשך שנים היו רחוקים מהאמת. בימים הראשונים בתפקידו הוא קיבל שיחת טלפון מגורם בכיר, שהסביר לו על תהליך הזיוף הגדול והמליץ לו לבדוק בפינצטה את כל הנתונים. התוצאות שמצא הדהימו אותו: 350 תלמידים שסיימו 12 שנות לימוד בתיכונים חילוניים נספרו כחרדים. לאחר שגילה את המספרים, החל חזן לבדוק את הנתונים מ-2017. התברר שרק 1,200 הם חרדים על פי חוק הגיוס, בעוד צה"ל דיווח על 3,070 חרדים. חזן הלך לשאול את קודמו של ודמני, תא"ל ערן שני, ושני הודה שהאמין לנתונים שהועברו לו ולא בדק אותם. שני קיבל נזיפה פיקודית בדו"ח הוועדה.

עם הנתונים הללו הלך חזן לודמני, והציג לו את נתוני האמת של 2018, בטרם נשלח הדיווח מצה"ל לוועדת חוץ וביטחון ולבג"ץ. בשיחה ביניהם, שפרטיה נחשפים כאן לראשונה, חזן נתן לודמני סקירה נרחבת על כל הזיופים שנעשו לאורך השנים. חזן הציע לודמני לעשות ניקוי אורוות מקיף. הוא גם הודיע שעל פי חוק רק 1,700 חרדים התגייסו בשנת 2018, והוא לא יכול לדווח על יותר. ודמני בתגובה הודיע לחזן שלא יעביר את הנתון הרשמי, שכן הוא מצביע על ירידה של 50 אחוזים מהנתונים שהוצגו שנה קודם לכן. ודמני אמר מפורשות שאם יציגו את נתוני האמת, הצבא והמדינה יחשבו שהם נכשלים בתפקידם. ודמני דרש מחזן להוסיף אנשים נוספים לרשימה, והוא סירב. לאחר שהבין ודמני שראש המנהלת לא יוסיף שמות שלא על פי החוק, הוא עקף את חזן והוסיף בעצמו את השמות, כך שבנתוני 2018 מוצגים יותר מ-2,000 חיילים חרדים שהתגייסו.

את הנתונים המזויפים העביר ודמני לראש אכ"א, האלוף מוטי אלמוז. חזן מצידו דרש לפגוש את אלמוז, ובפגישה פירט את כל תהליך הזיופים לאורך השנים. בנוסף לכך הוא העביר לאלמוז את הקלטתו של עוזרו של ועקנין. האירוע התרחש בטרם התפוצצה הפרשה, ולפני הדיון המיוחד בוועדת חוץ וביטחון. כזכור, בדיון טען אלמוז שמדובר היה בתקלה ולא בזיוף מכוון. לפי מה שאנו מפרסמים כעת, כבר באותו דיון אלמוז ידע היטב שמדובר בהטעיה מכוונת, כדברי דו"ח נומה.

חזן עצמו הודיע ימים ספורים לאחר התפוצצות הפרשה על פרישתו מצה"ל. מקורביו אמרו שזה תהליך שתוכנן מראש. עם זאת, גורמים טוענים שהתנהלות צה"ל בפרשה היא שהובילה לצעד הזה.

"דפוס פעולה ארוך שנים"

"פנינו לרמטכ"ל כוכבי בעניינו של האלוף מוטי אלמוז", אומר הרב אביעד גדות, מנכ"ל ארגון 'תורת לחימה'. "הוא שינה גרסאות, מסר עדויות שקריות והיה מעורב בתהליך ההטעיה. בוועדת חוץ והביטחון אלמוז נמצא מסביב לשולחן עם ודמני, והם שיקרו במצח נחושה".

האם הפרשה משקפת את צורת ההתנהלות של צה"ל?

"נכחנו בדיון ונדהמנו מההתנהלות של הצבא ושל חברי ועדת החוץ והבטחון. הדבר מצטרף לדפוס פעולה ארוך שנים, מאז היותו של אלמוז דובר צה"ל, של תעתועי יחסי ציבור על פי אג'נדות. כך גם בניפוח נתוני גיוס הבנות הדתיות. התחקור חייב להיות רחב ועמוק הרבה יותר בנושאים אלו".

הזיופים מסכנים את האמון בצה"ל?

"קצין לא יוכל להוביל חיילים מתוך תעתוע, זיוף וחוסר אמינות שמתמשך כדפוס התנהגות. האלוף אלמוז לא יוכל לשמש דוגמה לחיילי צה"ל כאשר הוא מתנהל בחוסר יושרה מוחלט, על גבול הפלילי".

מלשכתה של ח״כ ברביבאי נמסר: "לאורך כל כהונתה כראש אכ״א פעלה האלופה ברביבאי לקדם שירות שוויוני כחלק מרעיון צבא העם. מדו״ח ועדת נומה עולה בבירור כי הכשלים בדיווחי גיוס החרדים לא חלו בתקופתה. הניסיון לפגוע בשמה הטוב הוא חלק מקמפיין מכוער המונע משיקולים זרים".

תגובת דובר צה״ל: "במהלך בדיקת הצוות בראשות האלוף במיל׳ רוני נומה, עלה נושא נוסף שאינו קשור לתכולת עבודת הצוות, על כן נושא זה לא נכלל בדו״ח. במסגרת העבודה על נושא קשרי הגומלין של צה״ל ומערכת הביטחון עם עמותות העוסקות בעידוד וליווי גיוס הוועדה המליצה לראש אכ״א לקיים שיחה פיקודית עם תא״ל ודמני וכך נעשה. מדובר בקצין מוערך ועתיר זכויות, שהיה חלק מרכזי מחשיפת הפערים בנתוני גיוס החרדים ופועל עתה לתיקונם, זאת לצד הובלת מהלכי עומק רבים בתחום כוח האדם בצה״ל. לאחרונה אנו עדים לניסיונות של גורמים לא ענייניים לקשור את שמו או להשמיץ אותו. מדובר בניסיונות מגוחכים, שמאחוריהם עומדים אנשים שכל מטרתם לפגוע בקצין ובצה״ל. צה״ל מגבה את תא״ל ודמני ומוקיר את פועלו".