צלבי קרס. אילוסטרציה
צלבי קרס. אילוסטרציהצילום: רויטרס

מפגן חסר רגישות של סמלים נאציים, או מייצג היסטורי נגד גזענות? השאלה הזאת עלתה השבוע בקרנבל בברזיל, כאשר להקת סמבה החליטה להעלות הופעה הכוללת צלבי קרס בקרנבל מקומי והכל באישור גורם רשמי בקהילה היהודית.

כמאה רקדנים מבית הספר ואי-ואי לסמבה יצאו לרחובות סאו פאולו כשהם לבושים בתחפושות עם צלבי קרס על גבם. המדובר באחד הקרנבלים הגדולים בברזיל, אשר נערך באופן מסורתי 40 ימים לפני חג הפסחא.

מעל צלבי הקרס צויר פס אלכסוני שחור בולט, הדומה לאלו בשלטי ״אין כניסה״. "זו הייתה אמירה ביקורתית, של מורת רוח וגינוי הנאציזם. אין אזכור לקהילה היהודית ולא משבחים את הנאציזם", אמר לואיז קיגנל, נשיא הפדרציה היהודית בסאו פאולו, שביקר במשרדיה הראשיים של הקבוצה מספר שעות לאחר התהלוכה ביום ראשון.

קיגנל העביר עמדה זו למספר קבוצות וואטסאפ בנושאים יהודיים וציין כי הפדרציה היהודית אינה רואה בעיה עם צלבי הקרס בתהלוכה. הוא הדגיש, כי המסר של ואי-ואי נגע לנבואותיו של נוסטרדמוס, ובכלל זה הנבואה המתייחסת כביכול לנאציזם.

"עבורנו היהודים תמיד מזעזע לראות צלב קרס, אבל בעיניהם של לא-יהודים זוהי עובדה היסטורית", הוסיף קיגנל.

בשנת 1991 העלתה קבוצת ואי-ואי הופעה דומה עם אותן תחפושת, ואז זכתה לביקורת של ארגונים יהודיים בברזיל.

מיצגי קרנבל שנויים במחלוקת הנוגעים ליהודים ולשואה אינם מחזה נדיר בתהלוכות קרנבל בברזיל, אולם ברוב המקרים הקהילה היהודית מצליחה להסיר את הדמויות או המיצגים האנטישמיים לפני שהתהלוכות משודרות בטלוויזיה בשידור חי, שבו צופים כ-208 מיליון ברזילאים ושני מיליארד צופים בעולם כולו.

בקרנבל השנה היה מרכיב יהודי נוסף: מגן דוד ומנורה שנכללו בתחפושות שלבשו רקדני בז'ה-פלור, אחד מבתי הספר לסמבה המובילים בריו דה ז'נרו הידוע בזכות הנושאים השנויים במחלוקת שהוא מעלה ובתחפושותיו הראוותניות.