קבר הילני
קבר הילניצילום: שלמה קולמן

שלמה קולמן מעמותת בניין ירושלים ועמית אררט מעמיתים לטיולים פנו אתמול לחבר מועצת העיר ירושלים יונתן יוסף בבקשה לפעול ולשנות את שלט ההכוונה "קברי המלכים" ל"קבר הילני המלכה".

בפנייתם מציינים השניים כי למעשה האתר המכונה קברי המלכים הוא אחוזת הקבר של הילני המלכה.

הילני מלכת חדייב החליטה להתגייר ולעלות לירושלים של סוף ימי הבית השני. תרומותיה הרבות לעם היהודי ולבית המקדש ומעשיה העלו את חשיבותה ושמה מצויין במשנה ובגמרא בנושאים רבים בהם הלכות סוכה והלכות נזירות.

יוספוס פלביוס מתאר את מקום קבורתה של הילני המלכה ולמעשה כל החוקרים והארכיאולוגים סבורים כיום כי האתר שמתאר יוספוס פלביוס הוא האתר המוכר לנו כיום כקברי המלכים.

בחפירות שנערכו במקום ע״י ארכיאולוג צרפתי בשם פליסאן דה סולסי בשנת 1864 נלקחו הגלוסקמאות מהאתר כאשר על אחת מהן נמצא כתוב ״צדן מלכתא״ שזהו שמה של חדייב.

השיבוש, אומר יונתן יוסף, הוא שיבוש שמעלה חיוך אילמלא היה רציני. "קבר המלכה הפך בערבית לקובור אל מלוכ, בתקופה העות’מאנית שונה השם לקובור אל סולטנין... וכך נשמר השיבוש".

בחודשים האחרונים לאחר שבית המשפט הצרפתי אילץ למעשה את ממשלת צרפת לפתוח את האתר למתפללים יהודיים, ניסו אנשי הקונסוליה ואנשי הרשות הפלסטינית לפעול ולקרוא לאתר "קברי הסולטנים". שינוי השלט הוא שינוי תודעה ושמירת האמת ההיסטורית אומר יוסף.

שלמה קולמן מזכיר כי יהודי ירושלים מכנים את המקום ״מערת כלבא שבוע״ ע״פ כתבי האר״י וכך מצויין המקום במפות מהמאה ה-19, כלבא שבוע חי דור אחד בלבד אחרי הילני ובהחלט ייתכן שהייתה ביניהם היכרות. "אנחנו קוראים לשמר את הזהות היהודית של האתר ולשמור את כבודה של הילני המלכה".

חבר מועצת העיר יונתן יוסף מסר כי הוא יפעל מול הגורמים הרלוונטיים בעירייה לשינוי השלט.