כך נולד ארגון "מתנת חיים" - שיחה עם הרב ישעיהו הבר

הרב ישעיהו הבר מייסד ומנכ"ל ארגון "מתנת חיים" שוחח עם ערוץ 7 וסיפר את סיפורו האישי שהוביל אותו להקמת הארגון, על אופיים המיוחד של התורמים כליה להצלת חיים ועל התהליך הארוך.

הוא מספר מה הניע אותו להקים את הארגון, "זה התחיל מניסיון אישי שלי. הייתי מטופל בדיאליזה ובדיאליזה איבדתי חבר קרוב ויום פטירתו של פנחס היה יום ההולדת של מתנת חיים. החלטתי להוציא את כולם מהדיאליזה".

הרב מספר על העבודה הרבה סביב ההתאמה בין התורם למקבל, "קודם כל התאמה רפואית אבל יש גם התאמה לרצות את התורם שהוא יקבל מועמד להתאמה שישביע את רצונו. חלק מהתורמים אומרים כל אחד באשר הוא ידנם אחרים שיש להם העדפות כאלה ואחרות. וכדי שירבו התורמים אנחנו מאפשרים לתורם להגיד מה העדיפות שלו. איזה מאפיינים ישא המקבל וככה מגיעים למיקסום האפשרויות

נוצרים חיבורים מדהימים בין האנשים הכי שונים בעם, מצביע עוצמה יהודית שתורם בכיף למצביעת מרצ מכל הלב, אדם חרדי ממאה שערים שתורם כליה לאדם הכי אנטי דתי בארץ מעומק הלב".

לשאלה האם זה נכון ש"המתנחלים" מובילים במספר התרומות משיב הרב הבר, "לגמרי לגמרי. אני תמיד אומר שאותם אנשים שחיים במקומות בארץ שצריך להקריב הקרבה מסיומת, צריך להיות אדם עם אכפתיות לזולת ועם רמה גבוהה של אהבת ישראל. אדם שלא חי רק בשביל עצמו. לכן דווקא אותם אנשים מגלים אכפתיות גם כשהם אורים חבר ואח, גם אם הוא קצת רחוק בהשקפות עולמו, חולה והם יכולים לעזור לו. זה מגיע מאותו מקום לא אגואיסטי".

על תרומתו של ח"כ חילי טרופר סיפר הרב, "ח"כ טרופר התעורר לרעיון של תרומת כליה בקריאת אחד המגזינים והתעורר בו הרצון לתרום והתחזק הרצון כשהוא ראה חבר טוב שלו, עו"ד שלומי אברמזון מראשי הפרקליטות, שתרם כליה וראה אותו מאושר וזורח על שזכה לתת חיים. הוא מאוד מאושר שהוא תרם".

הרב הבר מתאר את הפעילות מההפצה ועד לסיוע לאחר התרומה, "אנחנו עוסקים הרבה בהעלאת המודעות. זה מתחיל באותם מגזינים עם הסיפורים של תורמי הכליה, אלה מופצים במאות אלפי עותקים. מלבד זאת אנחנו עורכים מאות מפגשים וכנסים בכל פינה בארץ הכל על מנת להעלות את המודעות. כשבן אדם מגיע ומתעניין מיד מוצמד לו אדם בעל ניסיון שכבר תרם כליה ומלווה אותו בכל התהליך כמעין מנטור ונותן מענה לכל הקשיים שלו. אנחנו נותנים את המעטפת בשלמותה כדי להקל ככל הניתן על התורם שיוכל להגיע לתהליך הזה בצורה נוחה ככל האפשר.

ואז עושים את השידוך והתורם המיועד עובר מסע, לא קצר ולא קל, של בדיקות, על מנת לוודא שהוא לגמרי בריא ושאין שום חשש בתרומה שלו. אם יש חשש הכי קטן וספק שאולי התרומה תזיק לו - יפסלו אותו מלתרום. תורמים רק מי שלגמרי בריא. ואז הוא הולך לועדה של משרד הבריאות שמאשרות אותו להיות תורם ואז מגיע השלב של הניתוח. מורגל בפי תורמי הכליה לומר שזה החלק הכי קל", מסיים הרב ישעיהו הבר בחיוך.

לתרומות מצילות חיים להשתלת כליה לחץ כאן >