המוזיאון לתולדות יהדות פולין
המוזיאון לתולדות יהדות פוליןצילום: רויטרס

משרד התרבות הפולני הודיע על מינויו של זיגמונט סטפינסקי לתפקיד מנהל המוזיאון היהודי הגדול בבירת פולין.

סטפינסקי, ששימש בעבר כמנהל התפעול של המוזיאון וסגן המנהל, מונה לתפקיד לאחר שהמנהל הקודם החליט לעזוב את תפקידו כי הואשם על ידי שר התרבות הפולני ב"מעורבות פוליטית" ואף הואשם בביצוע מדיניות המנוגדת לממשלת הפולנית.

המוזיאון שנפתח בשנת 2014 הציג את אלף שנות ההיסטוריה היהודית של פולין, אולם לטענת שר התרבות הפולני פיוטר גלינסקי, התערוכות במוזיאון לא שיקפו היטב את העובדה כי פולין היתה הקורבן של מלחמת העולם השנייה ואת הגבורה הפולנית במלחמה, לטענתו.

הוא גם האשים את סטולה כי סירב לקיים במוזיאון ועידה שתוקדש לזכרו של לך קצ'ינסקי, נשיא פולין לשעבר שהתרסק בשנת 2010 עם המטוס הנשיאותי.

מפלגת השלטון הפולנית, "חוק וצדק", הודיעה כי היא מעצבת מחדש את המוזיאונים בפולין על מנת להציג את הקורבנות והגבורה של הפולנים "בצורה הוגנת יותר" לדברי הממשלה. בפרט, מנסה ממשלת פולין להדגיש את העובדה כי אלפי פולנים סייעו ליהודים בזמן השואה.

פיטר ויסליצקי, ראש אגודת המכון ההיסטורי היהודי בוורשה, אמר כי המינוי החדש הוא "פתרון מתוק-מריר" לדבריו. "איבדנו את סטולה, שהיה השגריר הטוב ביותר של הדיאלוג היהודי – פולני בעולם. עם זאת, המוזיאון יישאר עצמאי" אמר ויסליצקי.