אזרחים בנתב"ג עם מסיכות נגד קורונה
אזרחים בנתב"ג עם מסיכות נגד קורונהצילום: פלאש 90

נגיף הקורונה ממשיך להתפשט ברחבי העולם, בישראל נמצא חולה שביעי במחלה ובארה"ב נמצאו כ-50 חולים שאחד מהם נפטר במהלך סוף השבוע.

שמעון דהאן, הנוסע הישראלי שחזר מ"ספינת הקורונה", ה־diamond princess, ביפן, נחת בארץ וגילה כי הוא עדיין נושא את הנגיף. בשיחה עם אילה חסון וגולן יוכפז בתוכניתם ב-103fm וסיפר על רגעי הגילוי המחודש: "הייתי מאוד מודאג".

דהאן סיפר כי לאחר הבידוד על ספינת הקורונה הועבר לבידוד בבית החולים הצבאי ביפן, "עשו לנו בדיקות הרבה יותר רציניות ממה שעושים פה – C.T וצילום חזה, בנוסף לכל הבדיקות של חום, משטחי גרון ודם". ביום חמישי הוא קיבל מכתב שחרור מהרשויות היפן, "הייתי שמח מאוד שאני חוזר הביתה".

כאשר נחת בשעה ביום שישי בבוקר בישראל עבר דהאן בדיקת משטח גרון, "התקשרו אליי ועדכנו אותי שהתשובה שלי חיובית, מזמינים לי אמבולנס, והחזירו אותי לבידוד בתל השומר". עוד סיפר דהאן כי בשבוע שעבר סבל מדלקת ריאות קלה, "פרופ' ניר פז ממשרד הבריאות סיפר לי על זה. שאלתי אותו אם לא נותנים אנטיביוטיקה, והוא אמר לי 'לא, אתה לא צריך, היא מאוד קלה. ברגע שהיא תחלוף אתה משוחרר'".

דהאן נפגש ביפן עם איש עסקים שליווה אותו, ולאחר הגילוי בארץ יצר עמו קשר. "הייתי מאוד מודאג, אמרתי לו 'תשמע מחזירים אותי לבידוד, תבדוק מה קורה איתך, אולי אתה צריך להיות בבידוד'. אחרי שעה הוא מתקשר אליי ואומר – 'דיברתי עם בית החולים, אנחנו לא צריכים להיות בבידוד, וגם אתה בסדר'".

דהאן סיפר על הבידוד עם אשתו בארץ: "אני צמוד לאשתי, חדר ליד חדר, אבל אנחנו סגורים בחדר. מרשים לנו לאכול אחד אצל השנייה אבל אין מגע. לא אחים ולא אחיות".

בהמשך עלה לשידור פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל בית החולים איכילוב לשעבר, והתייחס לסוגיית התוצאות השונות בשתי המדינות: "זה יכול לקרות, אין מבחן מעבדתי מדויק לגמרי".

ברבש הוסיף: "אנחנו מכירים עוד מקרים שהוגדרו ביפן כתקינים ולאחר מכן, כשהגיעו למקומות אחרים, כמו ארה"ב, הפכו להיות חיוביים. זה עניין של איך לוקחים את הבדיקה, זה לא מרגש, זה יכול להיות".

פרופ' ברבש הרגיע וטען כי "אין לנו שום הוכחות שהמחלה חוזרת לאחר מכן". לדבריו, "כל המקרים הם מקרים בודדים. אנחנו כרגע בשלב ההכלה, מנסים לאתר את כל אלה שמגיעים ממקומות שיכולים להיות מדביקים ולבודד אותם. בתהליך הזה יש מדי פעם התלקחויות שהן מנוטרות, ברגע שאנחנו מזהים אדם שחלה אנחנו יודעים ומזהים אותו, חסכנו עוד שרשרת הידבקות". וביקר: "זה בדיוק מה שלא קרה עם איטליה. שם פספסו את המקרים הראשונים. הם חרצו את גורלה של יבשת אירופה לדעתי, ממש כך".

פרופ' ברבש ביקש מהאנשים שנמצאים בבידוד להישמע להנחיות: "זה בנפשנו, מי שמתנהג בצורה חסרת אחריות גורם להתפרצות המחלה, להתפשטות בעוד מוקדים, אי אפשר לעבור את התקופה ללא משמעת והקפדה". וציין לטובה את מדיניות משרד הבריאות: "מישהו לא קיבל את העובדה שהוא בריא, אלא אמר שהוא רוצה לבדוק שוב פה. זה חסך ככה עוד שרשרת של הדבקה. הנפשות הפועלות שמטפלות בזה במשרד הבריאות, זה צוות מקצועי מאוד מיומן".

בעקבות הטענות הנשמעות לאחרונה לפיהן יש בישראל 'בהלה רבה על לא כלום', ושמדובר בנגיף שפעת כפי שאנחנו מכירים השיב פרופ' ברבש, "באמת מדובר בשפעת יותר קשה. התמותה משפעת רגילה היא בסביבות 0.2%-0.1% מהאנשים שנדבקים בשפעת. התמותה מהקורונה מוערכת, אין נתונים מלאים וייקח זמן לראות בעולם המערבי, ב-1.0%-0.5%, שזה פי חמישה בערך".

"בארה"ב יש 50 חולים ונפטר אחד. ראש המרכז לבקרת מחלות בארה"ב הודיע ואמר לאזרחים 'רבותיי אנחנו מטפלים בזה אבל תתכוננו לזה שתצטרכו לסגור בתי ספר, אולמות, לעשות בידוד של אנשים', כך שהעסק הזה הוא רציני". עוד הסביר פרופ' ברבש: "הרצינות שלו נובעת מזה שההדבקה של הווירוס הזה היא אימתנית ומהירה. כשאתה משליך על ההדבקה המהירה את אחוזי התמותה במספרים של מדינת ישראל, אתה מדבר על אלפי אנשים. אם אנחנו נצליח לדחות או לפרוס על פרק זמן ארוך מאוד, שלא יעמיס על המערכת בבת אחת, אז עשינו הכול".

לדבריו, על אף שנגיף הקורונה לא הוכרז באופן רשמי כמגיפה, "ארגון הבריאות העולמי בעקבות מה שקורה בשני מקומות, איראן ואיטליה, שינה את עמדתו וההתנהלות של הארגון היא כבר כמו פנדמיה, אפידמיה של כל העולם". והוסיף: "יש ויכוח תיאורטי בין ארגון הבריאות העולמי למרכז לבקרת מחלות האמריקני. יושב ראש ארגון הבריאות העולמי אמר לאורך השבוע האחרון: 'עדיין לא הגענו לנקודה שאפשר להגיד שאנחנו לא משתלטים על המערכת הזאת, יכול להיות שעדיין אפשר להשתלט על המערכת'".