אבינועם הרש
אבינועם הרשעצמי

ביום שישי התקשרה אמא שהילד שלה היה בעבר תלמיד שלי וביקשה להתייעץ האם ללחוץ על הילד שלה (כיתה ח') לצאת לטיול השנתי עם הכיתה שלו או לוותר בעקבות טראומה שעבר שנה שעברה ובה הוטרד בידי חבריו לחדר.

יצא לי כמחנך להיות בכמה טיולים שנתיים בחיים שלי, כיתות ה ו וגם יותר גבוהות: פעם אחת נתקלנו בתלמיד שחבריו לחדר החליטו להשתעשע ולכן הורידו לו את המכנסיים לפני שאר החברים והשאירו אותו רק בתחתוניו.

פעם היה לנו תלמיד שהציצו לו למקלחת ופעם היה תלמיד שחבריו סחבו את הבגדים כולל המגבת והוא נאלץ לצאת החוצה ולמצוא לעצמו מחסה ואתם יכולים כבר לתאר לעצמכם לבד באיזו השפלה מדובר.

המכנה המשותף לכל המקרים המזעזעים הללו הוא שאף תלמיד לא ניגש אלינו בעצמו. ממש לא. הוא ידע שאם הוא לא יקבל את ההשפלה הזו כמו 'גבר' ויסתום את הפה ויסתחבק עם חבריו על הדחקה שכולה השפלה ועלבון והטרדה מינית של הגוף שלו הוא יאבד נקודות יקרות במדד החברתי.

לחברים המשפילים יש יותר מידי כוח ועוצמה. הם חזקים חברתית ויכולים 'לעכב' את ההתקדמות החברתית של המושפל.

נשמע לכם מוכר?

חשבתם אם קשה לאנשים מבוגרים בעלי מודעות להתלונן כלפי התוקפים שלהם כמה תלמידים בכל שנה עוברים הטרדות מיניות במסגרת הטיולים השנתיים וההורים שלהם אפילו לא חולמים לשאול אותם מה קרה להם ולמה הם לא התלוננו?

פתאום קם הורה בבוקר ומגלה שהילד שלו הרבה יותר עצבני, או סגור, או מכונס בעצמו או מתפרץ או מפסיק לאכול או עושה כל דבר אחר שלא עשה קודם.

מעבר למקרי ההטרדה שיצא לי לטפל בהם בעצמי הפסקתי כבר לספור את המקרים ששמעתי ממורים אחרים.

לא עברה שעה מהרגע ששמענו על המקרה והודענו להורה של התלמיד הפוגע שהוא חייב להגיע למחרת ולקחת את ילדו הביתה.

אבל שמעתי גם על אנשי חינוך שבחרו דווקא בקורבן בתור האשם והודיעו לו שהוא משקר ובכלל 'למה מקרים כאלו תמיד קורים דווקא לו'?

גם זה נשמע לכם מוכר?

יש מוסדות חינוך נהדרים שלא מטייחים ומטפלים באופן תכליתי ומהיר ויש מוסדות שמטפלים באופן תכליתי ומהיר בשם שלהם ודואגים שחלילה ההטרדה לא תצא החוצה להורים ותחריב להם את המוניטין ולכן מתהפכים על הקורבנות. גם בכאלו מקרים נתקלתי.

אז לפני שהילד שלכם יוצא לטיול שנתי, הגיע הזמן לרענן ולהזכיר לו: הגוף שלך הוא רק שלך וכל פעולה שתגרום לך תחושה לא נעימה ביחס לגוף שלך היא אסורה פסולה וחייבת דיווח מצידך, ואם אתם חושבים שלילד שלכם זה לא יקרה ואתם לא צריכים לדאוג, אמליץ לכם רק לקחת טישו ולנגב את הדמעות כי איך אומרים: עולם וורוד רואים דרך עיניים אדומות.