הסכם השלום בין ארה"ב לטליבאן
הסכם השלום בין ארה"ב לטליבאןצילום: רויטרס

הנה זה (כמעט) נגמר. מלחמה שפרצה בעקבות סדרת הפיגועים בהן חטפו מחבלים של ארגון אל-קָאעִדַה בראשות אֻסָאמַה בִּן לָאדֶן ארבעה מטוסים.

שניים מהם התרסקו אל תוך מגדלי התאומים שקרסו בתוך שעתיים. מטוס נוסף התרסק אל תוך בניין הפנטגון והמטוס הרביעי היה בדרכו אל הבית הלבן התרסק בשדה פתוח לאחר מאבק בין נוסעי המטוס לחוטפים.

בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר הכריז הנשיא דאז, ג'ורג' בוש הבן, על מלחמה נגד ארגון אל-קָאעִדַה ופלש לאפגניסטן. במהלך המלחמה הפיל את שלטון הטליבאן, שתמך באל-קָאעִדַה. בהמשך הדרך בוש המשיך את מלחמתו של אביו והפיל את שלטון צַדָאם בעראק.

עיראק מצאה עצמה חוזרת לידיים שיעיות (מעל ל-60% שיעים) אחרי מאות שנים (עתמ'אניים, ממלכה האשמית ומפלגת הבעת') בשלטון סוני. אבל באפגניסטן המלחמה נמשכת ונמשכת.

על פי ההסכם שנחתם בדוחה, בירת קטר, 12,000 הלוחמים האמריקניים (כ-100,000 בשיא המלחמה) יחזרו הביתה, כפי שהבטיח הנשיא טראמפ במערכת הבחירות. אם נדייק - ארה"ב תצמצם משמעותית את כוחותיה ותוך 14 חודשים תיסוג מאדמת אפגניסטן לראשונה מזה 18 שנה.

ארה"ב קיבלה גם הבטחה מהטליבאן, שרואה עצמו כשליט של 70% מהמדינה) שיפסיק עם הפיגועים. אשרף גאני, נשיא אפגניסטן, כבר שם מקלות בגלגלי ההסכם, אבל נחכה ונראה.

וכן – הנה קריקטורות שחלקן מזכירות את מקומה של הנסיכות הקטרית בתיווך. קטר בימים אלה חוגגת את המספר 1,000 פעמיים. 1,000 ימים למה שהם רואים כמצור של מדינות סמב"א (סעודיה, מצרים, בחריין ואיחוד האמירויות) עליה אך גם כ-1,000 ימים לאירוח שלה את גביע העולם בכדורגל במהלך 2022.

האם לדעתכם טראמפ יצטרף למנהיגים שהוציא את הצבא שלהם ממדינה זרה?

קטר - הגשר לשלום

הקריקטוריסט הקטרי מֻחַמַּד עַבְּד א-לַּטִיף מפרסם גם הוא קריקטורה על ההסכם בין טליבאן לארה"ב בקריקטורה באתר הקטרי 'א-רָאיַה אל-קַטַרִיה' אנחנו רואים איך האת האמריקני והאפגני עושים שלום זה לזה כשיונת השלום מחזיקה עלה של זית שמחובר לדגל הקטרי.

המטרה היא להזכיר לכולם מי תיווך ואיפה ההסכם נחתם - בירת קטר, דוחה. כ-1,000 ימים לחרם הערבי עליה, חשוב לקטר להראות שהיא עדיין חיה ובועטת.

'ארה"ב וטליבאן חותמים על עסקת הסגת חיילים אמריקנים מאפגניסטן'
כך הכותרת של נַאצֶר אלגַ'עְפַרִי הירדני כשבקריקטורה שעלתה בעיתון המקומי אל-ראי אנו רואים חתימה של הנשקים - M16 ו-קלאצ'ניקוב.

איך ארה"ב ויתרה ו-ויתרה.

'חתימת הסכם שלום בין אמריקה וטליבאן' - כך הכותרת של עַלַאא' א-לַקְטַה העזתי, קריקטוריסט הבית של חמא"ס, שמתייחסת בעיתון 'עַרַבִּי21' (יוצא בלונדון וממומן ע"י קטר) לחתימת ההסכם בין ארה"ב לטליבאן.

על פי ההסכם שנחתם בדוחה, בירת קטר ובתיווכה, ארה"ב תצמצמם משמעותית את כוחותיה ותוך 14 חודשים תיסוג מאדמת אפגניסטן לראשונה מזה 18 שנה. הסיבה לפלישת האמריקנים היה הפיגוע של ה-11 בספטמבר 2001 ע"י ארגון הטרור אל-קאעדה שבסיסו היה באפגניסטן.

בקריקטורה אנו רואים איך הנבוט הגדול של ג'ורג' בוש הבן (נשיא ארה"ב 2000-2008) הפך למקל בייסבול בידי ברק אובמה (נשיא ארה"ב בשנים 2008-2016) ובידי מחליפו דונלד טראמפ הופך כבר לעט החתימה.

יא שלום!
כך הכותרת של עוד קריקטורה שמתייחסת להסכם בין ארה"ב לטליבן והפעם תורו של חַסַן בּלֵיבֵּל קריקטוריסט הבית של העיתון הלבנוני 'דיילי סטאר'. שימו לב כי מפת השולחן של 'שיחות דוחה' היא בעצם יונת השלום בצבעי דגל קטר.

יום בוחר טוב - בחירה טובה.

נעם בנעט הוא מרצה וחוקר עצמאי בתחום המזרח התיכון והעולם הערבי, הכותב טור שבועי בנושאים אקטואליים נבחרים ובליווי קריקטורות עדכניות מהעולם הערבי תחת הכותרת 'חלון למזרח התיכון המתחדש'. אפשר לעקוב אחריו בטלגרם, בפייסבוק או באינסטגרם