נבחרי ימינה
נבחרי ימינהצילום: אהוד אמיתון/TPS

הציונות הדתית נדרשת בימים אלה לשאלות קשות, מהותיות, אפילו קיומיות.

על רקע תוצאות האמת המעמידות את כוחה של מפלגת 'ימינה' על ששה מנדטים, אנשיה, פעיליה, ראשיה ורבניה שואלים את עצמם לאן הולכים מכאן, האם וכיצד מחשבים מסלול מחדש.

2020 העניקה לציונות הדתית הזדמנות פנטסטית להתייעל. שלוש מערכות בחירות אפשרו לה ללמוד היכן נקודות התורפה בציונות הדתית, כיצד מפלסים דרך לליבות הבוחרים, מה הן העדפותיהם, מה הם רוצים, בעיקר מה הם לא רוצים.

ואכן בסבב השלישי ראשי הציונות הדתית עשו הכל לפי הספר. לאחר שהתפצלו, בחנו דרכים שונות, ניסו לאתגר את הגנום הדתי, הם הפיקו לקחים וחזרו הביתה – בגרסה מאוחדת, מלוכדת ומשופרת.

הם הלכו נפרד, אחר כך ביחד בראשות השרה לשעבר איילת שקד, והפעם ביחד בראשות נפתלי בנט. גם עבודת השטח היתה מהודקת וממוקדת בעזרת פעילי השטח המסורים שעשו עבודת קודש למען המטרה. אמנם המספרים שוב אכזבו אך הגוש כולו ניצח.

אולם, אין עוד מגזר אחד באוכלוסיה שחלקים כל כך גדולים ממנו מתנכרים להנהגתו ומתנהלים מולה בכפיות טובה שכזו.

סינדרום כפיות הטובה בציבור הדתי-לאומי הוא לא דבר חדש. השר המנוח אורי אורבך ז"ל לא הצליח להבין כיצד הכיפות הסרוגות בוחרות שוב ושוב לנדוד החוצה ברגע האמת, לחפש בורות נשברים מחוץ לכותלי המפד"ל.

הציונות הדתית הותקפה משלוש חזיתות בו זמנית: החרד"לים הקיצוניים שלאורך כל הקדנציה מתדפקים על דלתות ההנהגה של הציונות הדתית כדי לסייע לישיבותיהם, למוסדותיהם, אך ברגע האמת הם עורקים לרשימות חרדיות, שמגדפות את ההנהגה הפוליטית של הציונות הדתית בעלוני פרשת שבוע.

כך למשל פוזרו בבתי הכנסת רבבות עותקים של חוברת מלאה בלשון הרע ודיבה נגד נפתלי בנט ואיילת שקד עליה חתום אחד הרבנים החרד"לים שקרא להצביע לדגל התורה.

מהצד השני הנהירה ההמונית לליכוד שלא הפסיק לרגע לבעוט באינטרסים הכי חשובים לציונות הדתית בניצוחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שהפציר בבוחרי 'ימינה' לתת לו את קולם כי "לא ממש משנה האם ל'ימינה' יהיה עוד מנדט או פחות מנדט".

או 'עוצמה יהודית' שאנשיה אינם בשר מבשרה של הציונות הדתית (תשאלו את הד"ר מיכאל בן ארי) אך כל אימת שהם זקוקים למהלך המזוהה עם האינטרסים שלהם הם מכירים כתובת פוליטית אחת ויחידה.

הציבור כולו חייב היום הכרת טובה גדולה מאוד לראשי מפלגות הציונות הדתית, אשר יחד עם אלפי המתנדבים בשטח עשו עבודה נפלאה בחודשים האחרונים.