תקיפה בסוריה. ארכיון
תקיפה בסוריה. ארכיוןצילום: רויטרס

הסתכלות מהירה על המציאות הביטחונית מספר ימים אחרי הבחירות, מלמדת שברצועת עזה הולכים לכיוון הסדרה, ביהודה ושומרון השליטה בשטח טובה וגם התיאום הביטחוני נמשך כל העת.

הסיפור הגדול הוא המלחמה הבלתי מתפשרת על אדמת סוריה בהיבט של ההתבססות האיראנית.

נכון. כרגע מעריכים במערכת הביטחון שלא תהיה תגובה על האירועים האחרונים אבל הפעילות הן הגלויה והן העמומה הולכת ומתגברת.

ניקח לדוגמא את עשרת הימים האחרונים: כעין מיקרוקוסמוס של הן מה שמדווח על פי צה"ל והן על מה שמדווחים גורמים זרים בסוריה ומחוצה לה.

הסבב האחרון החל עם חיסולו לפי פרסומים בסוריה, של פעיל חיזבאללה בכפר חאדר בצפון הגולן שארגן מחדש את תשתיות חיזבאללה באזור לאחר הנחייה איראנית.

ההמשך היה גלוי עם חיסולה של חוליית צלפים בעיצומו של יום הבחירות, חוליה ששמה לה למטרה לפגוע בחיילי צה"ל בתגובה לחיסולו של מפקדם עימאד טוויל.

הלילה, בפעם השלישית בימים האחרונים, תוקף חיל האוויר לפי גורמים סוריים בשתי חזיתות שונות מתקנים ותשתיות הן איראניות והן כאלו המשויכות לחיזבאללה ולתיק הגולן גם באזור חומס מצפון לדמשק וגם באזור קוניטרה.

במערכת הביטחון קיימת תמימות דעים שהנושא החם והבוער (תרתי משמע) הוא הנושא הסורי וההתבססות האיראנית והגם שההערכה היא שבשלב הזה לא תהיה תגובה לא לוקחים סיכונים, מגבירים את הכוננות ומעמיקים את המוכנות. גם סידרת התרגילים החיילים שהסתיימה השבוע, כולה עסקה במתאר הצפוני.

ההבנה הבוקר של מערכת הביטחון היא שבתקופה הקרובה הצפון ובייחוד אזור הגולן הסורי יעסיקו יותר ויותר את מקבלי ההחלטות, בין מערכות בחירות והניסיונות להקמת ממשלה.

התיאום בין כוכבי לבנט מעולה וזה מגובה גם מלמעלה בידי ראש הממשלה שמתואם גם עם הרוסים בשלב הזה. כמה זה יוכל להמשיך בלא תגובה? ימים (לא רחוקים) יגידו.