צעד נוסף שמטרתו לקרב את ישראל למהפכת הרכב האוטונומי נרשם בימים אלה, על רקע התכנסותו של צוות בין-משרדי, בראשות משרד התחבורה, לסדרת מפגשים שמטרתם היא גיבוש חקיקה לרכב האוטונומי בישראל.
במפגש ארוך שהתקיים בשבוע שעבר בירושלים השתתפו נציגים חיצוניים, חברות ומומחים מהתעשייה אשר הציגו רעיונות והתייחסות מקצועית על מנת לסייע בתהליך החקיקה המתגבש.
ממשרד התחבורה נכחו קרן טרנר איל, מנכ"לית המשרד, שמובילה את המהלך ואורי אפלבום, מנהל אגף בכיר פרויקטים וטכנולוגיות חדשות לתח"צ. נכחו גם נציגי משרדי ממשלה נוספים: ביטחון פנים, משפטים, רשות שוק ההון והביטוח, אגף סייבר במשרד התחבורה, משרד התקשורת, ועוד.
מהתעשייה נכחו נציגי חברת מובילאיי/אינטל, אשר צפויה להפעיל בשנת 2022 פיילוט שירות מוניות אוטונומיות בתל-אביב (בשיתוף עם פולקסווגן), חברת יאנדקס (Yandex) שבוחנת נהיגה של רכבי ניסוי אוטונומיים על כבישי ישראל בגישה המבוססת על נסיעת קילומטרז' גדול ככל האפשר, חברת פורטליקס (Foretellix) הישראלית המפתחת כלים למדידת בטיחות ברכבים אוטונומיים ומערכות ADAS, חברת VIA (תחבורה שיתופית אוטונומית), חברת BWR שעוסקת בניסויים ובהפעלה של כלים אוטונומיים (בעיקר בעולם הרחפנים), חברת ST Engineering (מפעילה שאטלים אוטונומיים) וכן אנשי אקדמיה.
אחד הנושאים המרכזיים שנדונו היה הבטיחות, שהיא כיום האתגר הגדול ביותר שמונע מרכבים אוטונומיים לעלות על הכביש בפריסה רחבה, כאשר בעולם כולו רגולטורים ויצרני רכב מחפשים דרכים להסרת חסם הבטיחות.
בפגישה השתתף גם גיל אמיד, סמנכ"ל רגולציה ותפעול, שותף מייסד בפורטליקס, שהציג סקירה ועדכונים על תהליכי רגולציה וסטנדרדיזציה במדינות שונות. כמו כן, הציג את הגישה החדשנית של פורטליקס למדידת הבטיחות של רכבים אוטונומיים.
הגישה שפיתחה פורטליקס למדידת הבטיחות של רכבים אוטונומיים מבוססת על מעבר מהשיטה של מדידת כמות הקילומטרים שנסע הרכב הנבדק (Quantity of Miles), לבדיקה של איכות הכיסוי, כלומר, עד כמה כוסו כל התרחישים האפשריים, כשמדובר במאות מיליונים לפחות. כחלק מהפתרון החברה פיתחה שפה עילית (M-SDL) המוצעת כסטנדרט לתיאור תרחישים של רכב אוטונומי.
"ברור לכולם היום – ליצרני הרכב, לרגולטורים, ולצרכנים, שרק פתרון לנושא הבטיחות יאפשר למהפכת הרכב האוטונומי לצאת לדרך", אמר אמיד. ''קולות רבים בתעשייה גורסים כיום כי השיטה למדידת כמות הקילומטרים לא הוכיחה את עצמה וצריך למצוא לה אלטרנטיבה שתענה על הצורך האקוטי בפרמטרים וסטנדרטים אמינים. התרשמתי במפגש שישראל מעוניינת לגבש חקיקה שתאפשר לקדם טכנולוגיית רכב אוטונומי בארץ, אך אינה מתכוונת להתפשר על הבטיחות".