משלוחי מנות
משלוחי מנותiStock

בארגון 'פעמונים' מסייעים לאורך כל שנה למשפחות המצויות בהתנהלות כלכלית שאינה נכונה, להבין כיצד נכון לפעול באיזון שבין ההכנסות וההוצאות ולצאת מהמיצר הכלכלי.

דוד קוכמייסטר, מנכ"ל פעמונים, מספר כי "אנחנו לאורך כל השנה אומרים לאנשים שעליהם להפנים את הכללים הבסיסיים לפיהם אדם צריך להתאים את רמת החיים שלו ליכולת שלו. צריך לעשות זאת בתכנון מראש ואז זה גם מצליח".

"מנסים לשכנע את האנשים לקחת אחריות על פעולותיהם. אם יש לך חשבון בנק אתה אחראי על הפלוס והמינוס שבו, ואתה אמור לדעת שאם ההוצאות שלך יהיו יותר גדולות מההכנסות החשבון יהיה בחריגה, תיכנס לחובות ותשלם ריבית גבוהה.אם המשפחה מפנימה את הכללים והאחריות להוצאה כמו להכנסה היא יכולה להתנהל נכון לאורך כל השנה", מוסיף קוכמייסטר.

לקראת פורים הוא מספק כמה טיפים חשובים, שיהפכו את החג לקל יותר מבחינה כלכלית מבלי לפגום בהנאה או בהידור במצוות הפורים.

"יש כמה כללים שראוי שנחנך את עצמנו, משפחתנו וילדינו לאורם בכל השנה והם תקפים גם לפורים. אנשים צריכים לפתח עין טובה, שאומרת שלא מסתכלים בקנקן אלא במה שיש בתוכו. צריכים לפתח את הרגישות הזו גם ביחס לזולת וגם ביחס לעצמנו. אנחנו כבר יודעים שאפשר לשמוח גם בתקציב יותר קטן, כשאין לך. לחגוג בתקציב יותר כדי כשהדבר לא ביכולת שלך ולמשכן את העתיד להווה, גורם לכך שהברכה יוצאת בהפסד גדול", מציין קוכמייסטר.

לדבריו, "את הכללים הללו אפשר להפעיל גם על פורים. בחג הזה יש מצוות והתנהגויות שהם מאוד חיצוניות: תחפושות, משלוח מנות, סעודת פורים. אלו דברים שיש בהם הרבה נראות וחיצוניות. זה לא אומר שאת הדברים הללו צריך לעשות מתוך חריגה מהתקציב שתביא את האדם לחובות".

"כך, אם חשובה לי התחפושת, לא בהכרח צריך לקנות משהו מוכן ותפור למשעי שיעלה ביוקר. אפשר למחזר תחפושות משנים שעברו, להחליף עם חברים וקרובי משפחה, אפשר גם לייצר בעצמנו. תחפושת שנוצרה בבית גורמת לעתים לסיפוק גדול הרבה יותר מאשר כזו שנקנתה".

קוכמייסטר מציין כי "לגבי סעודת פורים – אדם צריך לשאול את עצמו – האם מה שחשוב הוא שיהיה טעים ומשביע או שיהיה מאכל יקר מאוד. אם האדם מתאים את עצמו לתקציב, הוא יכול ליהנות ולשמוח מבלי להיכנס לחריגות שאי אפשר להרשות לעצמו".

"משלוחי המנות שייכים לאותה משפחה. זו מצווה שאנחנו רוצים להקפיד בה ויש לה אמירה חברתית. עם זאת, אני לא רוצה להיות חריג אם יש לי פחות. אני מציע לדבר עם החברים לפני פורים, לתאם את ההיקף ששולחים, לפעמים למשלוח של חלה טרייה שנאפתה בבית במיוחד, יש ערך בעיני השכן וחבר יותר מאשר סלסלת פירות יקרה שנקנתה בכסף רב. צריכה בעיקר להיות מודעות וממנה אפשר להגיע לתועלות גדולות", הוא מסכם.

לקראת חג הפורים יוצאים ב'פעמונים' במבצע 'מתנות לאביונים' שמטרתו לסייע למשפחות נזקקות המצויות בעיצומו של תהליך הליווי.

"עיקר התהליך בפעמונים הוא של ליווי משפחה שבו בעצם מפנימים ומתרגלים התנהלויות נכונות שמביאות את המשפחות לעזור לעצמן ולהתנהל כלכלית נכון. אלא שלא מעט משפחות נמצאות בתהליך בנקודות קשות שבהן ההוצאות יותר גדולות מההכנסות, קשה מאוד לצמצם אותן בטווח המיידי והן זקוקות לעזרה גם כדי לעבור את האתגר הקרוב וגם על מנת לאפשר להן להמשיך את התהליך ולהגיע איתו להצלחה".

"לדבר הזה אנחנו מגייסים, בברכת הרבנים, את המתנות לאביונים שאותן אנחנו נותנים למשפחות שנמצאות בתהליך וזקוקות לסיוע נקודתי חד פעמי כדי לעבור בשלום את הצומת שהם נמצאים בה כרגע בתהליך הליווי. לכן זו מצווה מהודרת, שערכה הוא לא רק במתנה שניתנת למשפחה ביום הפורים כמו שצריך, אלא היא מאפשר להם להשלים את התהליך באופן הכי טוב ויש לכך ערך רב".