ניר ברקת
ניר ברקתצילום: TPS

בכיר הליכוד ח"כ ניר ברקת הגיב לדבריו של מנכ״ל האוצר שי באב"ד הבוקר (ראשון) בגל"צ אודות התנאים שיוצבו לפני שהמדינה תסייע לחברת אל על, וטען "שי באב"ד ופקידים באוצר לוקים בעיוורון".

"הם אינם מבינים את האתגר של בניית עסק שמפרנס עובדים ומשפחות. אני קורא להם להתפכח ומהר. במקום להסביר מה לא - חייבים תוכנית חירום כלכלית לאומית המבוססת על סיוע ישיר, ובהיקפים נרחבים, ובכך להציל את ענפי התעופה והתיירות שנמצאים רגע לפני קריסה ולסייע למגזר העסקי כמכלול לעבור את המשבר", טען ברקת.

לדבריו, "סיוע ישיר ורשת בטחון למשק תמתן את היקף פשיטות הרגל, הפיטורים והמובטלים, ותאפשר התאוששות מהירה של המשק יום אחרי המשבר".

"אמירות כמו של מנכ"ל האוצר ופקידים נוספים, רק מחריפות את המשבר. הם מפילים את שוק ההון, פוגעים באמון המשקיעים והיזמים, ומכניסים חרדה ובלבול בשוק העסקי ובציבור", הוסיף ברקת.

מנכ"ל משרד האוצר יפגש הבוקר עם הנהלת 'אל על' זאת על רקע התפרצות הקורונה וצעדי הסיוע לחברה, שנפגעה קשות.

לקראת הפגישה אמר באב"ד בראיון לגלי צה"ל, "אל-על חייבת לנקוט צעדים משמעותיים כדי שנעזור. מדינת ישראל לא צריכה לתת סיוע תזרימי לחברות לא יעילות רק כדי להחזיק עובדים"

במקביל ממשיכה חברת אל על בפיטורי עובדים במטרה להתמודד עם המשבר. בימים הקרובים יועברו רשימות של עוד 350 עובדים קבועים של החברה שיפוטרו, ובסך הכול מדובר על 600 עובדים קבועים שיאבדו את מקום עבודתם. זאת נוסף למאות עובדים זמניים שיפוטרו.

יש לציין כי משבר הקורונה פוגע בענף התעופה בכל העולם. חברות תעופה רבות מבטלות קווי טיסה באופן זמני, ומדינות רבות כופות תנאי הסגר על אזרחיהן.

רשות התחבורה האווירית הבינלאומית, יאט"א (IATA), העריכה ביום חמישי האחרון כי אובדן ההכנסות של חברות התעופה בעולם עקב התפשטות נגיף הקורונה צפוי להסתכם ב-63 עד 113 מיליארד דולר השנה כתוצאה מנפילה במספר הנוסעים.

הפעם האחרונה שחברות התעופה בעולם התמודדו עם נפילה בסדר גודל כזה בהכנסות היתה בעת המשבר הפיננסי הגלובלי בשנת 2009, אמר הכלכלן הראשי של יאט"א, בריאן פירס, בעת פרסום התחזית.