מזרח ירושלים. ארכיון
מזרח ירושלים. ארכיוןצילום: TPS

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים עוצרת את אישורן של עשרות תכניות בנייה לפלסטינים, בטענה שמגישי התכניות לא הוכיחו בעלות על הקרקע, כך מדווח אתר "הארץ".

על פי הדיווח, את ההתנגדויות מוביל חבר מועצת העיר פעיל הימין יהונתן יוסף, שבחלק מהמקרים אף מונה בעצמו לבחון את זכויות מגישי התוכנית על הקרקע.

בכתבה צוין עוד כי יוסף לא מכחיש שהוא עורם קשיים בפני המבקשים היתר בנייה, אך לדבריו המטרה היא למנוע מעשי שחיתות וגניבת קרקעות.

הרקע לתופעה הוא "נוהל מוכתר", אשר מטרתו לאפשר לתושבי מזרח העיר המתגוררים בקרקע לא מוסדרת להוכיח את בעלותם על הקרקע שבה הם מבקשים לבנות.

על פי הנוהל, מוכתרי הכפרים השונים שבשטח העיר חותמים על אישורי בעלות על הקרקעות, ועל בסיס אישורים אלו מאושרות תוכניות וניתנים היתרים.

אולם, בשנתיים האחרונות התברר כי הנוהל מהווה כר נרחב להונאות קרקעות ולמעשים בלתי כשרים, ועל כן חברי מועצה מהימין דורשים לבטלו, או לפחות לצמצם באורח ניכר את השימוש בו ולהדק את הפיקוח.

מהנדס בניה ממזרח ירושלים צוטט בכתבה כאומר, "יש לי לפחות 30 תיקים שנתקעו בגלל זה, שזה בערך 80% מהבקשות".

לדבריו, "מעבירים את זה לבדיקה נוספת, אבל לא מקבלים תשובה". מתכנן אחר ספר 13 תיקים שעוכבו בחודשים האחרונים בשל טענת יוסף על בעיות בנוהל המוכתר.

"התיקים מגיעים לוועדה ואז יורדים מסדר היום לפי הבקשה של יוסף", צוטט האדריכל נאסר אבו ליל. "אומרים לנו לכו תדברו איתו (עם יוסף, נ"ח) ותקבלו את האישור שלו, ואם אתה לא הולך התיק שלך תקוע".

לדברי עו"ד סאמי ארשיד, המתמחה בתכנון ובנייה במזרח ירושלים, "העיכוב בתיקים נוגד את החוק ומוסיף עוד מעמסה על תושבי המזרח בדרך להיתרי בנייה, בנוסף לכל המדיניות המפלה שנמשכת 50 שנה שכמעט לא מאפשרת להוציא היתרי בנייה".

יוסף אמר לעיתון כי עמדתו בנושא היתרי הבנייה גובשה לאחר שהתייעץ "עם גורמים במשרד המשפטים ובוועדה המחוזית". הוא הוסיף כי "על פי החוק, מי שלא מציג רישום בטאבו או יפויי כח מבעלי המקרקעין לא יהיה זה נכון וצודק לדון בבקשתו בפני הוועדה".

מעיריית ירושלים נמסר ל"הארץ" "בניגוד לעדויות המגיעות אליכם מדובר בבקשות בודדות שלא אושרו על ידי הוועדה המקומית. במקרים בודדים אלו התגלו טעויות או זיופים או חוסרים במסמכי הבעלות ובשל כך לא אושרו הבקשות. העירייה עובדת וממשיכה לעבוד על פי נוהל המוכתר כפי שאישרה הוועדה המחוזית".