סאלאם איראן – צבי יחזקאליחדשות 13

הכתב לענייני ערבים של חדשות 13, צבי יחזקאלי, בסדרת כתבות חדשה במהדורה החדשות בה והא משוחח עם פליטים איראניים המספרים בפני המצלמה על הזוועות שמעולל המשטר הרצחני.

יחזקלאי מגלה לתדהמתו עם נרדף שמשווע לחיות בשלום עם העולם, ובשלום עם עצמו. ועם אהבה גדולה לישראל. האיראנים שברחו מגל המהומות האחרון החוצה וחיכו לספר את האמת על איראן.

זהו מסע שמתחיל במקלדת, בהודעות ווטסאפ ושיחות בפייסבוק שמוביל למפגשים עוצמתיים על אדמת אירופה - הוא פוגש את ״איראן השניה״, איראן של האנשים המדוכאים, איראן של ילדי הרחוב, איראן של המעונים והנרדפים.

הפרק הראשון בסדרה (מורטזה ילד המהפכה) מתחיל בישראל, צבי יוצר קשר עם מורטזה - איש משמרות המהפכה שחצה את הקווים וידווח למערב באמצעות פרופיל בדוי על המתרחש במדינה. בשלב זה מורטזה הפך לנרדף וברח ממרתפי העינויים, שם עבר טיפול במכות חשמל, להרים המושלגים של אפגניסטן.

יחזקאלי ומורטזה מתכתבים, משוחחים בוידאו צ׳ט וקובעים להפגש בהרים בגבול יוון, בנתיבי ההברחה. צבי יוצא למסע שבסופו מפגש מרתק ומרגש בין שני אנשים שנדהמים לגלות שבכל סיטואציה אחרת הם היו יכולים להיות חברים טובים.

מורטזה מספר על החיים בבית שבו אביו נהרג במלחמת איראן עיראק, וגם אחיו נהרג כ'שהיד' כשנשלח לשדה הקרב בגיל 14. הוא מספר גם על הרגע בוא קיבל הוראה להרוג מפגינים כשהיה במשטרה ועל ההחלטה לחשוף הכל ולברוח ולהשאיר באיראן את בתו ואשתו, "אני ראיתי ואחר כך חוויתי עינויים במכות חשמל, אונס, תליה, אכזריות שעולה פי כמה מאשר דאע״ש״.

בפרק השני בסדרה, לילה בפארק האימה, שישודר הערב, יחזקאלי יוצא לשיטוט לילי בפארק ויקטוריה באתונה - המקום שבו סוחרי סמים, פשע ופליטים נפגשים, ילדים איראניים שרק הגיעו ממסע הבריחה ישנים על ספסלים ומשוועים לחבל הצלה, לילה ארוך אחד שבו צפים כל סיפורי הזוועה ועדויות לשואה של ממש שעוברים האזרחים האיראניים שמתנגדים למשטר האייתולות.

בפרק השלישי והאחרון, האיראניות, יחזקאלי פוגש את נשות איראן - שלוש נשים אמיצות, שהתנגדו למשטר והעזו למחות נגד דיכוי האישה באיראן נחשפות ומספרות למצלמה מה עובר על אישה שסוטה מהדרך שמכתיב לה השלטון הדתי והקיצוני של האייטולות.