כינסתי היום, יחד עם המפקחת על הבנקים, את ראשי המערכת הבנקאית. זאת, כדי לדון כיצד הם יכולים לסייע בהתמודדות עם ההשלכות הכלכליות של התפשטות נגיף הקורונה ולעמוד מקרוב אחר היערכותם לאספקת שירותי בנקאות סדירים.

המערכת הבנקאית חסונה וחיוני שהבנקים יידעו למצוא את האיזון בין מדיניות אשראי אחראית לבין צרכי המימון של המשק - ובמיוחד ביחס לסקטור העסקי ובדגש על העסקים הקטנים והבינוניים.

אני עומד בקשר שוטף עם ראש הממשלה, שר האוצר, וכל בעלי התפקידים במערכת הכלכלית – כדי לתכלל את פעולותינו בכל הקשור לארוע זה. הוריתי על הקמת צוות מיוחד, בראשות המשנה לנגיד אשר מנטר ומנתח את ההתפתחויות בשווקים הפיננסיים.

אנו עוקבים מקרוב כמובן אחר ההתפתחויות בבורסות ברחבי העולם ובארץ, וניכר כי חרף הירידות, השווקים בישראל מתפקדים היטב מבחינת הנזילות הנדרשת למסחר.

זאת ועוד אנחנו ערוכים לכל התפתחות: בכל מצב של החמרה או סימנים לכשלי שוק בשווקים הפיננסיים יש לבנק ישראל את הכלים כדי להחזיר את הנזילות לשווקים. יתרה מכך, לגופים המפקחים יש את הכלים על מנת להתמודד עם החמרה בסיכונים הפיננסיים בעולם ובישראל.

בתוך כך, מבצעת חטיבת המחקר בבנק הערכות שוטפות ביחס להשפעת משבר הקורונה על הכלכלה הישראלית. על-פי תרחיש הבסיס, בהתאם להתפתחויות עד כה ובהנחה שהאירוע יסתיים עד סוף הרבעון השני, המשבר צפוי להביא לפגיעה של כ-0.7 אחוזי תוצר בצמיחה השנה. עם זאת, מדובר באירוע מתגלגל, וקיימת אי ודאות גדולה באשר להמשך התפשטות הנגיף והמשמעויות הנובעות מכך, וכפועל יוצא ישנם תרחישים נוספים שבהם הפגיעה תהיה משמעותית יותר.

יחד עם זאת, כאשר תיבלם התפשטות הנגיף, צפויה חזרה של התוצר לתוואי ששרר לפני המשבר, והדבר יתבטא בהאצה זמנית בצמיחה. קצב ההתאוששות יושפע מצעדי המדיניות שיינקטו במהלך המשבר כדי למתן את נזקיו.

אירוע הקורונה פוגש את המשק במקום טוב מאוד. הנתונים הכלכליים החזקים – ביניהם יחס חוב תוצר ושיעור אבטלה נמוכים, עודף בחשבון השוטף, רמה גבוהה של יתרות מט"ח, ומערכת פיננסית חסונה - מגדילים את העמידות של המשק למול ההתפתחויות.

חשוב גם שאדגיש, כי אנו תומכים ונמשיך לתמוך ככל שנצטרך בפעילות העסקית במשק, כך שהמשק יוכל להמשיך לייצר ולהתפתח. המדיניות המוניטרית ממשיכה ותמשיך להיות מאוד מרחיבה; הריבית הנמוכה תומכת בפעילות הכלכלית. בנק ישראל בראשותי ימשיך ללוות את ההתפתחויות הכלכליות ולא נהסס לפעול במסגרת סמכותנו כדי להוסיף ולתמוך בפעילות הכלכלית והפיננסית במשק.

אני גם בטוח שהממשלה תמשיך לעשות את חלקה כדי לסייע למשק ככל שיידרש.

חשוב שגלגלי הכלכלה הישראלית ימשיכו להסתובב במלוא המרץ ככל שניתן. אני סמוך ובטוח שהמשק הישראלי, שמורגל אולי יותר מכל משק אחר בעולם לקיים פעילות כלכלית איתנה תחת אי-ודאות ותנאים שמשתנים במהרה, יצלח את התקופה הקרובה תוך פגיעה מינימלית.