מצלמת אבטחה
מצלמת אבטחהIstock

מערכת הביטחון שוקלת שימוש בטכנולוגיות שפוגעות בפרטיות כדי לאכוף בידוד בית – כך פורסם הערב (שלישי) במהדורה המרכזית.

בין הצעדים שנשקלים: איכון סלולריים, חדירה לפרטי כרטיסי אשראי והשתלטות מרחוק על מצלמות. מסביב לשולחן דיוני הקורונה משתתפים גם נציגי גופי הביון, בהם השב"כ.

ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, עמיתה בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה טוענת כי אין מקום לאפשר לשב"כ לבצע מעקב המוני כחלק מהמאבק בקורונה.

"בכל הכבוד, גם אם יש צורך במעקב אחר הציות להוראות הבידוד, אין מקום לאפשר לשב"כ לבצע מעקב המוני אחר כל אזרחי ישראל. מדובר בצעד לא מידתי ולא חוקי, הפוגע פגיעה קשה בפרטיות ומעביר לידי השב"כ מידע רגיש על כל האזרחים. הצורך, המוצדק, לאכוף הוראות בידוד או לתחקר היכן היו חולים מאומתים, אינו נותן לגיטימציה להשחתת הפרטיות של כולנו".

שוורץ אלטשולר מוסיפה כי "תהליך הטיפול במשבר הנוכחי מחייב הגדרת מנגנון ברור ושוקף שיסדיר את קבלת המידע הדרוש מחברות הסלולר או האשראי, וזאת מבלי לערב את השב"כ. יש להודיע לכל מי שנאסף מידע אודותיו ובמיוחד מי שנמצא תחת מעקב של מיקום, להגדיר מראש מי רשאי לגשת למידע הזה, תוך התחייבות בשמירה על סודיות.

על המידע להישמר באופן מאובטח בידי משרד הבריאות לתקופה שלא תעלה על 14 ימים - כאורך תקופת הבידוד, ובתום פרק זמן זה על משרד הבריאות להשמיד את המידע שהועבר אליו. אם מדובר במשטרת ישראל שאמורה לאכוף את החוק, הרי שכל עוד לא מוכרז מצב חירום אזרחי, המשטרה כפופה לכל המגבלות החלות עליה בשגרה".

משב"כ נמסר בתגובה לדיווח "שב"כ מבקש להבהיר כי בניגוד לנאמר בפרסום, שב"כ אינו עוסק ואינו מתכוון לעסוק באכיפת הוראות הבידוד".

במשרד הבריאות מעריכים שכבר בימים הקרובים מספר החולים בנגיף יחצה את רף המאה. כך פורסם היום (שלישי) בחדשות הערב בכאן 11. עוד מעריכים במשרד כי בימים הקרובים יוטלו הגבלות נוספות על אזרחי ישראל.

שני נושאים מרכזיים נמצאים על הפרק: צמצום התחבורה הציבורית, והגבלות על מוסדות החינוך. במשרדי הממשלה מבקשים להימנע מצעד זה ככל האפשר, ולכן יינקטו צעדי הגבלות מחמירים נוספים.

בכירים במשרד הבריאות מעריכים כי יש חולי קורונה לא מאובחנים בישראל ולכן המשרד מרחיב את הבדיקות לאבחון קורונה: לא רק מי שנחשף לחולה או מי שחזר מחו"ל ויש לו תסמינים נבדק, אלא מי שיש לו דלקת ריאות או חום גבוה ותחלואה נשימתית קשה. על פי הדיווח הבדיקות ייעשו בתחילה בנפת פתח תקווה משום ששם יש דיווח גדול יותר של דלקת ריאות ותחלואה נשימתית.